ІСТОРИЧНА МОРФОЛОГІЯ НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЕВІ-ФІЛОЛОГУ:
ІМЕННИК
Анотація
У статті йдеться про роль історичної морфології в підготовці учителів-філологів. Підготувати
висококваліфікованого вчителя філологічного профілю без курсу історичної граматики неможливо. Для
вчителя-філолога студіювання цього курсу в системі філологічної підготовки має не лише практичне,
а й теоретичне і загальноосвітнє значення. Актуальність цієї розвідки полягає саме в цьому. Метою
статті є аналіз історичних морфологічних процесів, які репрезентовані в сучасній українській мові
та вивчаються в закладах загальної середньої освіти, а також формування у здобувачів освіти як майбут-
ніх фахівців професійно зорієнтованих умінь і навичок. Щоб досягти мети, визначено такі завдання:
1) виокремити зі сучасних навчальних програм української мови ті теми з морфології, які вимагають
від учителя-словесника діахронного, поглибленого розуміння морфологічних явищ чи їхніх наслідків;
2) проаналізувати ті проблемні («затемнені») питання, які вчитель мав би актуалізувати, готуючись до
відповідних уроків на теми морфології; 3) провести історичні коментарі для опанування сучасної укра-
їнської літературної морфологічної системи, зокрема таких тем: Поділ іменників на відміни й групи. Від-
мінювання іменників І відміни. Відмінювання іменників ІІ відміни. Особливості відмінювання іменників
чоловічого роду в родовому відмінку. Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду ІІ
відміни. Відмінювання іменників ІІІ–IV відмін. Іменники, що мають тільки форму множини. Рід імен-
ників. У результаті розвідки було актуалізовано проблему підготовки майбутніх вчителів-словесників,
які зобовʼязані пізнати взаємозв’язок мовних явищ, закономірності їх походження і розвитку. Вивчення
історичної граматики української мови дає можливість майбутньому вчителеві набути системности у
знаннях, цілісно усвідомити ті праіндоєвропейські, загальнослов’янські і староукраїнські закони вну-
трішнього розвитку мови, що сформували морфологічну систему сучасної української мови. У статті
представлено рекомендації щодо інтерпретації історичних морфологічних процесів і явищ української
мови відповідно до сучасних навчальних програм.
Ключові слова: історична морфологія, іменник, морфологічні процеси, учитель-філолог, система
сучасної української мови, модельна навчальна програма, програмовий матеріал.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4827
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
