ТЕМАТИЧНА ГРУПА «ЗДОРОВ’Я»
У КУРСІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ
Анотація
У статті досліджено особливості функціонування лексичних одиниць тематичної групи «Здоров’я» у курсі української мови як іноземної. Ця група є особливо важлива для всіх студентів-іноземців, не залежно від того, чому вони вирішили вивчати українську. Відповідно до стандарту держаної мови «Українська мова як іноземна. Рівні володіння А1 – С2», тема «Здоров’я» ‒ одна з обов’язкових для початківців.
Аналіз здійснено на матеріалі підручників рівнів А1 – А1 та лексичного мінімуму «1000 і 1 слово» (рівень А1). Подано матеріали, які функціонують у підручниках «Крок 1» О. Туркевич та О. Палінської, «Яблуко» М. Буряк та «Українська для іноземців» А. Чистякової (усі підручники для рівнів А1 – А2). На основі зібраного матеріалу визначено ядро та периферію аналізованої тематичної групи. Звернено увагу на кількісний та якісний склад лексики: кількість одиниць у кожному джерелі та їхня частотність вживання. Другий аспект залежить від обсягу теми (чи вона висвітлена в окремому розділі, чи подано побіжно в межах іншого) та вправ, яку містять розділи. Найбільше повторень слів у підручнику «Українська для іноземців» через значну кількість вправ для вивчення лексичного та граматичного матеріалу. Найбільше лексем виявлено у підручнику «Крок 1». Це зумовлено тим, що у підручнику виділено цілий розділ для теми «Здоров’я». Виявлено, що кожна зі зон (ядерна та периферійна) покриває усі шість підтем рівнів А1–А2: а) частини тіла; б) особиста гігієна; в) самопочуття; г) хвороби і недуги; д) візит до лікаря; е) аптека. У ядерній групі найбільший відсоток становлять лексеми на позначення частин тіла (37%). У периферії найбільшою є підгрупа про візит до лікаря (39%).
Мінімум покриває усі підтеми рівнів А1‒А2, проте у ньому нема всіх одиниць, які ми виявили в аналізованих підручниках. Це зумовлено тим, що мінімум розрахований на рівень А1, а підручники охоплюють рівні А1‒А2.
Ключові слова: тематична група лексики, методика викладання лексики української мови як іноземної, лексичний мінімум.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4813
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
