ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗАСВОЄННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ІНОЗЕМНИМИ СЛУХАЧАМИ

Юлія Косенко

Анотація


У статті висвітлено психологічні особливості засвоєння української мови іноземними слухачами,
а також розглянуто навчання української мови в кризових ситуаціях. Встановлено, що розуміння всіх
учасників навчального процесу психологічних факторів та аспектів позитивно впливає на навчання та
засвоєння української мови, що дозволяє розробляти ефективні стратегії навчання та підвищувати якість
освіти. Зазначено, що знання з психології допомагають викладачам створювати сприятливу навчальну
атмосферу. Продемонстровано роль психології у навчанні, яка полягає в розумінні та вирішенні викликів,
з якими стикаються здобувачі освіти. Шляхи подолання цих викликів можуть бути різними, але завжди
базуються на психологічних принципах та стратегіях, які сприяють успішному навчанню. З’ясовано, що
для успішної адаптації здобувачів освіти до умов нової культури потрібні особливі зусилля іноземних
слухачів та цілеспрямоване втручання викладачів. Обґрунтовано психологічний аспект вивчення мови та
її використання у комунікації. Доведено, що мовний бар’єр може виникати на будь-якому етапі вивчення
української мови як іноземної мови. З’ясовано, що причинами виникнення мовного бар’єру здебільшого
стають різні психологічні проблеми іноземних слухачів, почуття невпевненості у власних знаннях та
комплекси, негативний досвід помилок та почуття сорому під час спроб говорити новою мовою, що ви-
вчається. Представлено причини труднощів та психологічних бар’єрів у мовленні студентів, що вивчають
іноземну мову. Зазначено, що розробки завдань та курсів для навчання української мови як іноземної
мають враховувати не лише мовний компонент навчання, але й забезпечення психологічного комфорту
здобувачів освіти та роботу над уникненням «культурного шоку» та «мовного бар’єру», забезпечення
швидкої адаптації до нових лінгвокультурних реалій. Обґрунтовано, що урахування психологічних осо-
бливостей іноземних слухачів допомагає створити ефективні методи навчання.
Ключові слова: адаптація, комунікація, мовний бар’єр, психологічні особливості, українська
мова як іноземна.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4807

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.