ТРАНСФОРМАЦІЯ МОТИВАЦІЇ ВИВЧЕННЯ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ У ЗВ’ЯЗКУ З ВІЙНОЮ

Соломія Бук

Анотація


У статті проаналізовано трансформацію мотивації вивчення української мови як іноземної (УМІ)
в умовах повномасштабної російсько-української війни. До 2022 р. основними мотиваційними чинника-
ми іноземних студентів, які вивчали українську, були академічні (навчання у вищих навчальних закладах
України), професійні (робота у сфері бізнесу, міжнародних організацій, перекладу) та культурно-пізнавальні
(інтерес до української літератури, історії, мистецтва). Проте після початку війни відбулися значні зміни у
сприйнятті української мови всередині країни і на міжнародному рівні. З одного боку, мова стала важ-
ливим символом національного спротиву, а з іншого – засобом солідаризації з українським народом. До
дослідження залучено слухачів курсів УМІ на індивідуальних заняттях або у приватних мовних школах
Львова і Києва. Виявлено нові групи зацікавлених іноземців, а також зауважено динаміку їхньої мотивації
вивчення УМІ. Новизна полягає як в обраній групі опитаних – дорослі, які вивчають УМІ приватно, – так і
в обраному часі дослідження – до і після початку повномасштабної війни РФ проти України.
У дослідженні виявлено нові типи мотивації, які активізувалися у відповідь на війну. Зокрема,
зросла інструментальна мотивація, що проявляється у бажанні опанувати мову з метою працевлаштуван-
ня в українських та міжнародних організаціях, які займаються гуманітарною допомогою, журналістикою
та дипломатією. Інтегративна мотивація також набула особливого значення: іноземці прагнуть вивчати
українську для комунікації з біженцями та волонтерами, підтримки друзів і колег, а також розширення
міжкультурних зв’язків. Окремо проілюстровано патріотично-емпатійну мотивацію, що відображає зро-
стання підтримки України у світі та бажання долучитися до її культурного простору через мову.
Результати мають важливе значення для викладачів УМІ, методистів та розробників навчальних
програм, соціолінгвістів, культурологів, політологів. Вони допоможуть адаптувати навчальний процес до
нових реалій, враховуючи зміни в мотиваційних чинниках студентів. Також дослідження сприятиме по-
дальшому розвитку соціолінгвістичних підходів до вивчення мови як елемента ідентичності, комунікації
та міжнародного співробітництва.
Ключові слова: українська мова як іноземна, мотивація вивчення мови (інструментальна,
інтегративна, патріотично-емпатійна), викладання української мови як іноземної.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4805

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.