МЕНТАЛЬНІ МАПИ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ НА
ЗАНЯТТЯХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Анотація
Статтю присвячено використанню ментальних мап у викладанні української мови як іноземної.
Розглянуто їхню роль у розвитку зв’язного мовлення, зокрема в засвоєнні граматики, лексики та
побудові висловлювань. Автори доводять, що ментальні мапи сприяють систематизації знань, допома-
гають студентам візуалізувати граматичні конструкції та встановлювати логічні зв’язки між мовними
одиницями. У статті проаналізовано різні типи ментальних мап, які були апробовані в Тернопільському
національному технічному університеті та Вроцлавському університеті, зокрема мапи «Будь ласка»,
«Любити», «Місцевий відмінок», «Гуляти», «Мій друг», «День Дмитра та Емми» та ін. Охарактеризовано
їхні функції: візуалізація граматичних правил, активізація лексичного запасу, розвиток зв’язного мовлен-
ня у поєднанні з інтерактивними завданнями на різних платформах. Особливу увагу приділено інтеграції
ментальних мап у тандем-навчання та їхній ролі в міжкультурній комунікації. Методологічною основою
дослідження є текстоцентричний підхід, який передбачає використання ментальних мап як інструменту
для поетапного ускладнення мовного матеріалу. У праці йдеться про вправи на зміну часових форм, по-
будову розповідей, порівняльний аналіз і творче моделювання мовленнєвих ситуацій. Також розглянуто
можливості використання цифрових ресурсів для створення та модифікації ментальних мап, що дає змо-
гу оптимізувати навчальний процес і підвищити мотивацію студентів навчатися самостійно. Зроблено
висновок про ефективність ментальних мап у навчанні української мови як іноземної, оскільки вони
поєднують традиційні й інноваційні методи, сприяють глибшому засвоєнню матеріалу та забезпечують
інтерактивну взаємодію. Результати дослідження можуть бути використані в навчальному процесі УМІ
для вдосконалення методики викладання та розширення арсеналу педагогічних технологій.
Ключові слова: ментальні мапи, мапи пам’яті, розвиток зв’язного мовлення, візуалізація, ключові
слова, українська мова як іноземна, Xmind.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4810
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
