ІНТЕРАКТИВНІ СТРАТЕГІЇ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ІНОЗЕМНИХ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Олена Шевченко, Тетяна Лещенко

Анотація


У статті розглядається проблема формування мовної особистості іноземних студентів-медиків у контексті змін глобальної та національної освітніх систем. Наголошується на необхідності впровадження різноманітних педагогічно вмотивованих і раціональних інтерактивних стратегій у навчальний процес університету. У дослідженні визначено найпоширеніші інтерактивні стратегії навчання здобувачів освіти української мови як іноземної. Авторки розглядають їхні види й особливості застосування в навчальному процесі. Обговорюється питання застосування інтерактивних технологій як важливого елементу професійного розвитку. Розглянуто ключові питання, повʼязані з якістю підготовки іноземних здобувачів освіти до володіння українською мовою, підкреслено необхідність упровадження інтерактивних технологій у навчальний процес. Висвітлено шляхи підвищення ефективності традиційної системи викладання за допомогою впровадження нових підходів до методики проведення практичних занять. Рекомендовано оптимально поєднувати різноманітні інтерактивні методів навчання, що потребує зміни позиції викладачів і здобувачів освіти у навчальному процесі: викладач переходить із позиції транслятора готових знань на позицію організатора пізнавальної діяльності здобувачів освіти, а студенти стають рівноправними субʼєктами навчального процесу. Застосування інтерактивних стратегій насичує заняття з української мови як іноземної різноманітною цікавою інформацією; сприяє залученню іноземних студентів до різних видів діяльності; слугує продуктивній співпраці між тими, хто засвоює знання й ділиться ними; позитивно впливає на покращення комфорту в аудиторії, побудову чесних стосунків і посилює мотивацію іноземних здобувачів освіти до вивчення української мови як іноземної. Перевагою інтерактивних методів навчання є те, що вони спрямовують навчальний процес до реальної практичної діяльності майбутніх фахівців. Інтерактивні методи навчання покращують і оптимізують навчальний процес, допомагають здобувачам освіти вчитися формулювати й аргументовано обстоювати свої рішення, аналізувати й обговорювати отриману інформацію, ставати впевненими й самостійними.
У дослідженні описано інтерактивні педагогічні технології, які застосовують викладачі, навчаючи іноземних здобувачів освіти української мови, і підкреслено, що викладач має не лише знати про інтерактивні педагогічні технології, а й уміти застосовувати їх на практиці. Необхідно, щоб цілі, зміст, формат і методи професійної підготовки майбутніх лікарів були зорієнтовані на використання інтерактивних педагогічних технологій у навчальному середовищі вищої медичної школи. У статті визначено, що інтерактивне навчання характеризується формуванням проблемних завдань, які уможливлюють обмін цікавими ідеями і знаннями, вироблення й обстоювання власної позиції в умовах взаємопідтримки. Упровадження інтерактивних технологій у викладання української мови як іноземної може задовольнити потреби сучасних студентів, підвищити рівень усвідомлення матеріалу і сприяти його засвоєнню. У робо

ті розглядаються питання використання таких методів навчання як метод проєктів, мозковий штурм, ме-
тод ситуацій, використання відеоматеріалів і віртуальних екскурсій. Наведено приклади відеоматеріалів
і завдань до них, представлено віртуальну екскурсію і методичні прийоми роботи над нею. Інтерактивні
стратегії навчання інноваційні й ефективні, сприяють забезпеченню доступності та гнучкості освітнього
процесу, особливо в сучасних умовах цифрових трансформацій.
Ключові слова: інтерактивне навчання, технології інтерактивного навчання, методи навчання,
українська мова як іноземна.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4803

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.