ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ
ЯК ЗАСОБУ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
У ФОРМУВАННІ МОВНОЇ Й МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
СТУДЕНТІВ-ІНОЗЕМЦІВ

Іванна Фецко

Анотація


У статті розглянуто проблему використання ментальних карт як засобу структурування даних у
візуальній формі з метою забезпечення ефективного сприйняття, глибокого осмислення й запам’ятовування
змісту навчального матеріалу з української мови в іншомовній аудиторії. Представлено аналіз наукових
підходів до теорії радіального мислення й визначення принципів створення та потенційних можливо-
стей застосування ментальних карт у навчанні. Наголошено, що метод ментальних карт є ефективним
інструментом, який забезпечує структуризацію й збереження інформації в пам’яті студента для подальшого
ефективного вилучення. Окреслено й обґрунтовано основні способи використання ментальних карт, що
спрямовані на поліпшення розуміння змісту навчального матеріалу, сформульовано визначення поняття та
виокремлено їхні функціональні характеристики. Запропоновано шляхи використання ментальних карт у
викладанні української мови в аудиторії іноземних студентів закладів вищої освіти для формування лек-
сичних та граматичних навичок. Сучасний аналіз навчального процесу та численних досліджень показав,
що складання ментальної карти стимулює роботу пам’яті та дає можливість студентам побачити корінь
поставленої проблеми, встановити взаємозв’язки, а використання графічних засобів візуалізації полегшує
розуміння навчальної інформації, сприяє кращому засвоєнню отриманих знань.
У процесі дослідження виявлено, що використання методу інтелектуальних карт дає змогу мак-
симально широко охопити та сформулювати будь-яку тему, а також розглянути її з різних боків, спи-
раючись на досить зрозумілу фактичну базу. Зазначено, що технологія mind mapping – це доступний
інструмент для студентів, викладачів та дослідників, її можна використовувати в різноманітних варіаціях
залежно від мети, як індивідуально, так і в групах, під час аудиторних та позааудиторних занять.
На сучасному етапі ментальні карти знайшли свій подальший розвиток і поширення через
цифрові сервіси. Детально зосереджено увагу на конкретних платформах, за допомогою яких можна
створити ментальні карти, а також розроблено авторські зразки ментальних карт за допомогою трьох
різних сервісів: Mindmup, Coggle та SpiderScribe, зокрема представлено ментальні карти з лексичних
тем («Пори року», «Зовнішність») та граматичної теми («Рід іменника»). Визначено умови ефективності
ментальних карт в освітньому процесі.
Ключові слова: ментальна карта, візуалізація інформації, креативність, українська мова як
іноземна, заклад вищої освіти, фахова підготовка


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2025.19.4802

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.