Аналіз розвитку регіонального туризму як інструмент стратегування

Павло Романів

Анотація


Доведено, що аналітична складова будь-якого дослідження становить основу подальших науково-практичних рішень задля вирішення стратегічних та поточних завдань. Проаналізовано розвиток регіонального туризму, розвиток туризму та рекреації на регіональному рівні. Окреслено, що розвиток відбувається спонтанно чи плановано. Для того, щоб він був планованим, необхідно розробити програмні документи, стратегії тощо, тобто займатися процесом стратегування. Це і слугує для постановки мети статті: обґрунтувати доцільність застосування різних видів аналізу потенціалу туристично-рекреаційної сфери для потреб розробки стратегії її розвитку.

Процес стратегування розпочинається у визначенні наявного потенціалу, тобто аудиту ресурсів: власне туристських (природно-географічні, історико-культурні, біосоціальні, інфраструктурні), економічних ресурсів тощо. Концепція статті полягає в акцентуванні уваги на зв’язку двох взаємо-пов’язаних процесів – аналітичній роботі та стратегуванні – задля забезпечення оптимального розвитку туристично-рекреаційної сфери на різних рівнях територіальної організації.

Акцент зроблений на соціально-економічному аналізі як основному та ємному матеріалі, що дає змогу виявити: географічне положення, адміністративно-територіальний поділ (устрій), розвиток інфраструктури, особливості рельєфу, особливості клімату, природно-ресурсний потенціал, місце в державному (регіональному) поділі праці, екологічну ситуацію, політичну, фінансово-бюджетну, демографічну ситуацію та ринок праці, соціальну сферу, стан туристично-рекреаційної сфери регіону.

Запропоновано аналітичні матеріали регіональної стратегії розвитку туризму готувати і щодо регіону, і щодо його окремих частин, що відрізняються специфікою проблем соціально-економічного розвитку. На підставі таких матеріалів визначаються основні проблеми розвитку туристичної галузі регіону.

На основі параметральних індикаторів соціально-економічного розвитку варто проводити SWOT- аналіз. А також аналіз, котрий розкриває картину здебільшого зовнішнього середовища розвитку туристично-рекреаційної галузі та використовується для виявлення загроз та можливостей розвитку регіону – PEST-аналіз. Результати цього виду аналізу варто оформити у вигляді таблиці, причому, визначати фактори глобальні, національні, регіональні та локальні за масштабом впливу. Варто зазначити, що багато параметрів, які позначають явища, процеси, об’єкти та суб’єкти, є змінними, динамічними, що може утруднювати достовірність прогнозів, на що треба звертати увагу. Констатуємо, що кожному регіону важливо зрозуміти та виділити континуум конкурентних ресурсних (інфра-структурних, інституційних) переваг, на які буде націлене стратегування розвитку.


Ключові слова


розвиток, регіональний туризм, туристично-рекреаційна сфера, стратегія

Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бутко М. П., Харченко Ю. П. Методологічне стратегізування регіонального розвитку в умовах модернізації інституціонального базису української держави. Регіональна економіка. 2020. № 4 (98). С. 13–23. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2020-4-2.
  2. Козловський С. В. Забезпечення стійкості та розвитку сучасних економічних систем : монографія. Вінниця : ТОВ “Нілан-ЛТД”, 2017. 554 с.
  3. Концепція соціально-економічної адаптації Львівщини до умов воєнного стану і стратегічних напрямів економічного відродження на післявоєнний період. URL: https://lvivoblrada.gov.ua/news/lvivska-oblasna-rada-napracyuvala-koncepciyu-adaptaciji-bazovih-galuzei-ekonomiki-do-umov-vojennogo-stanu-ta-na-pislyavojennii-period.
  4. Кузьминчук Н. В., Куценко Т. М. Підходи до діагностики соціально-економічного потенціалу регіону як основи ефективної стратегії управління. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2016. № 4. С. 269–284.
  5. Мальська М. П. Просторові системи послуг (теорія, методологія, практика) : моно-графія. Київ : Знання, 2009. 363 с.
  6. Міняйленко І. В. Просторовий розвиток регіону: еволюція сучасних уявлень щодо сутності категорії. Ефективна економіка. 2013. № 11. URL: http://www.economy. nayka.com.ua/?op=1&z=2518.
  7. Особливості підготовки соціально‐економічного аналізу для розробки стратегії розвитку регіону. Аналітична записка. URL: https://www.adm-km.gov.ua/wp-content/uploads/2019/04/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D0%A1%D0%95%D0%90.pdf.
  8. Романів П. В. Міжнародно-туристичний брендинг Карпатського регіону України. Виклики та перспективи розвитку міжнародного бізнесу та вищої освіти : тези доп. Міжнарод. наук.-практ. конф. Львів : СПОЛОМ, 2021. С. 136–140.
  9. Соціально-економічна географія України / ред. О. І. Шаблій. Львів : Світ, 1994. 607 с.
  10. Стратегія сталого розвитку (туристична галузь) / В. М. Ісаєнко, К. Д. Ніколаєв, К. О. Ба-бікова, Г. О. Білявський, І. Г. Смирнов Київ : В-во Націон. педагог. ун-ту ім. М. П. Драгоманова, 2014. 300 с.
  11. Ткаченко Т. І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу. Київ, 2006. 536 с.
  12. Що таке PEST-аналіз? URL: https://business.diia.gov.ua/handbook/marketing/so-take-pest-analiz.
  13. Cuin Ch., Gresle F. Histoire de la sociologie. V. 2. Paris : La decouverte, 1992.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vgg.2024.57.13670

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN: 2078-6441 (Print)

          2415-7201 (Online)

Усі статті поширюються на умовах ліцензії Creative Commons “Із зазначенням авторства – 4.0 міжнародна” (CC BY 4.0)