ЛЬВІВСЬКИЙ НАУКОВИЙ ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ ОСЕРЕДОК:
АСПЕКТУАЛЬНА ІСТОРІОГРАФІЯ

Віталія Папіш

Анотація


Стаття презентує першу спробу опису становлення, розвитку й функціювання Львівського нау-
кового осередку психолінгвістики від початків його існування і до сьогодення в контексті української іс-
торіографії. Узагальнено інформацію про діяльність учених, які працювали в межах зазначеного осеред-
ку, й актуалізовано проблематику психолінгвістики, яку вони розробляли. Обґрунтовано знаковий внесок
І. Франка в теорію психолінгвістики: ученого вважаємо основоположником психолінгвістичного вчення
в Україні. Окреслено здобутки й інших сучасних відомих науковців, які презентують розглядуваний осе-
редок, щодо збагачення психолінгвістичної теорії, відповідних її напрямів та аспектів. Показано, зокрема,
специфіку наукового доробку Т. Космеди й Ф. Бацевича у фокусі психолінгвістики, що проєктується на
розроблення цими вченими проблем у дослідженні традиційних та одивнених текстів, характеристики пси-
хології знакових лінгвоперсоналій та важливих проблем лінгводидактики. Особливу увагу акцентовано на
особливостях підбору текстового матеріалу в навчально-методичних виданнях, що презентує розуміння
мови як явище колективної психології, культури й відповідає принципу націєцентризму. Наголошено на те-
оретичній і практичній цінності оновленого змісту в посібниках із вивчення української мови як іноземної,
що дає змогу сформувати в студентів-іноземців розуміння мови як надбання українського етносу. Узагаль-
нено й досягнення української асоціативної лексикографії, яку розробляли львівські дослідники, насампе-
ред Н. Бутенко, С. Мартінек, В. Мітьков, мовний фактаж якої презентує наївне (буденне) бачення світу, що
дає змогу глибше зрозуміти мову як психічне явище й водночас розвиває українську теорію лексикографії.
Описаний матеріал презентує тяглість традицій та потенціал розвитку порушуваних проблем. Перспективу
цієї розвідки вбачаємо в потребі впровадження передового досвіду українських психолінгвістів у теорію і
практику навчання українській мові, а також у науковий дискурс; необхідними є і дослідження нових осе-
редків психолінгвістики, що демонструють поступ національної науки.
Ключові слова: асоціативна лексикографія, українська історіографія, лінгводидактика, навчаль-
но-методичні видання, психолінгвістика, українська мова як іноземна.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2024.18.4409

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.