АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЧИСЛІВНИКА
В УКРАЇНСЬКОМУ МОВОЗНАВСТВІ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Оксана Ковтун

Анотація


Статтю присвячено інтерпретації новітнього осмислення числівника як частини мови крізь при-
зму традиційних і новітніх граматик та нових наукових парадигм. Продемонстровано, що попри перифе-
рійний характер цієї частини мови дослідницькі аспекти його вивчення на сьогодні себе не вичерпали.
У ХХ столітті числівник розглядали переважно у фокусі традиційної і функційної граматик, утвердивши
широке й вузьке його розуміння. У ХХІ столітті числівник почали вивчати у фокусі прагматичної, лінгво-
когнітивної, лінгвоконцептуальної парадигм знань, зокрема й у ракурсі таких нових напрямів мовознав-
ства, як поетична граматика, теорія прецедентності, дискурслінгвістика, морфології оцінки, граматична
стилістика, а також порівняльно-історичного та порівняльно-зіставного мовознавства. З’ясовано, що
українські дослідники не оминають увагою і своєрідність числівника англійської мови, що пов’язано з її
глобалізаційною функцією, та здійснюють порівняльний аналіз українського числівника з числівником
англійської мови, актуалізують праці щодо своєрідності вираження концепту кількості різними мовними
одиницями, пропонуються й окремі розвідки, які сфокусовані на вивченні числівника англійської мови,
що важливо, оскільки англійська мова є сьогодні практично обов’язковим предметом у середній школі і
вишах України, тому подібні напрацювання мають велике значення не лише для мовознавства, але й для
дидактики. Констатовано, що український числівник має великі можливості щодо моделювання оцінних
значень, експресії, художніх мовних засобів. Відзначено прагматичну потужність окремих числівників,
що мають здатність бути маркером образності, емоційності, аксіологійності, експресивності та ідіостилю
письменника загалом. Окреслено перспективу розвідки, яку вбачено в необхідності здійснення порів-
няльних досліджень української і англійської мови, зокрема у фокусі морфології оцінки.
Ключові слова: граматика, оцінні значення, сучасні наукові напрями, числівник, функційне на-
вантаження.


Повний текст:

PDF (English) PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2024.18.4406

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.