НОВІТНІЙ ТИП УКРАЇНСЬКО-ПОЛЬСЬКИХ РОЗМОВНИКІВ (Рецензія на розмовник: Katarzyna Jakubowska-Krawczyk, Svitlana Romaniuk, Marta Zambrzycka. Szkolne rozmówki ukraińsko-polskie. Materiał pomocniczy dla nauczycieli nieznających języka ukraińskiego, którzy pracują z uczniami z Ukrainy. Warszawa, 2022).
Анотація
Розмовники – цікавий жанр, який характеризується значною поширеністю в різних мовах. Попри те, що розмовники досить популярні в сучасному світі, досі нема одностайної думки щодо точного визначення жанру розмовника. Його трактують як власне розмовник, словник, навчальний посібник, довідкове видання. Сучасні класифікації лексикографічних джерел не завжди згадують про розмовники як окремий тип словників. Єдине, що об’єднує зразки цього жанру, – це те, що розмовники з’являються як реакція на екстралінгвальну ситуацію і слугують для полегшення комунікації в іншомовному середовищі. Після початку російсько-української війни у мережі інтернет спостерігаємо появу як окремих розрізнених матеріалів (списки слів на окрему тему), так і розмовників для різних категорій українців, які опинилися за кордоном. Водночас можемо констатувати, що такі розмовники виникають і для тих соціальних груп населення, які за кордоном опікуються українськими біженцями у побуті чи професійно, наприклад, для волонтерів, лікарів, людей, які прийняли біженців у свій будинок. У статті охарактеризовано структуру, зміст, побудову нового типу українсько-польських розмовників – розмовника для учителів, які навчають українських дітей в Польщі під час російськоукраїнської війни. Звернено увагу на мікро- та макроструктуру розмовника. Відзначено наявність нових тем розмов з огляду на психологічну адаптацію дитини в чужомовному колективі. Проаналізовано засади укладання мовного матеріалу на фонетичному, лексичному та граматичному рівнях. Описано стратегію формування комунікативної компетенції. Висловлено зауваги щодо а) дотримання норм культури української мови; б) методичних засад укладання матеріалу. Ключові слова: розмовник, лексична компетенція, комунікативна компетенція, ситуативний підхід, ситуація, види мовленнєвої діяльності.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2022.16.3733
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.