УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК УСПАДКОВАНА: ЇЇ МОВЦІ ТА УЧНІ
Анотація
Термін успадкована мова порівняно недавно почав функціонувати в українському лінгводидактичному дискурсі вслід за американськими та європейськими традиціями. Поняття учень української мови як успадкованої є одним із центральних понять методики викладання української мови як успадкованої, тому його дослідження і стало метою статті. Зважаючи на попередній досвід ми ще раз обґрунтували, що українська мова як успадкована – українська мова, яку опановують у різних закладах за кордоном і якою розмовляють в окремих сферах поза межами України особи, які мають українське походження. Традиційно учні – українські спадкомовці / носії української мови як успадкованої мають усні навички володіння мовою, сформовані під впливом спілкування вдома або частково у громаді. У статті також розмежували учня української мови як іноземної від учня української мови як успадкованої. Коли ми говоримо про українську мову як іноземну, то більшою мірою звертаємося до «вивчення» мови, тобто свідомого процесу, який залучає навчання й розуміння правил мови і спостереження за поступовим результатом. Термін ‘засвоєння’ стосується несвідомого процесу опанування правил, є результатом від ‘впливу’ до зрозумілого вживання. Також встановлено, що на процес навчання учня української як успадкованої будуть впливати мотивація, рівень двомовності (багатомовності) та ідентичність. Визначили, що в учня української мови як успадкованої рецептивні вміння і навички (зокрема слухання) переважають над продуктивними (зокрема над писанням). Комунікативна і соціокультурна компетенції розвинені найбільшою мірою. Мовна компетенція сформована фрагментарно і в кожної особи по-різному. Обґрунтували думку, що учень української мови як успадкованої має формувати свої компетенції сучасною українською літературною мовою, і відповідно навчальні матеріали мають містити сучасну унормовану українську мову (хоча не без позалітературних варіантів, чи, наприклад, їхнього потенційного врахування у завданнях).унормовану українську мову (хоча не без позалітературних варіантів, чи, наприклад, їхнього потенційного врахування у завданнях). Ключові слова: українська мова як успадкована, учень, спадкомовець, засвоєння, вивчення.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2022.16.3718
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.