АНТИТОТАЛІТАРНИЙ ДИСКУРС “ХОРВАТСЬКОЇ РАПСОДІЇ” МИРОСЛАВА КРЛЕЖІ ТА “ПОЗА МЕЖАМИ БОЛЮ” ОСИПА ТУРЯНСЬКОГО

Андрій Печарський

Анотація


Розглянуто антитоталітарний дискурс прозових, експресіоністичних творів “Хорватська рапсодія” Мирослава Крлежі та “Поза межами болю” Осипа Турянського. Основну увагу звернуто на антропологію особистості головних героїв, художньо-образну структуру та “мускулатуру жанрів” “рухового” драматизму хорватського та українського письменників. У художніх вимірах текстів порушуються соціально-політичні та екзистенційні проблеми людського існування. Також розвідку присвячено теоретичному висвітленню жанрової та стилістичної оригінальності ліричного роману “Поза межами болю” Осипа Турянського, що передбачає “спілкування” цього роману з подальшою творчістю хорватського та українського письменників. Така перспектива змушує нас відчувати, що роман такого типу стає “подібним до життя” і дозволяє нам бачити текст з новою глибиною усіма прихованими механізмами творчого процесу. Динаміка, простота стилю, антиестетичний характер “книги Болю” Осипа Турянського та “Хорватської рапсодії” Мирослава Крлежі випливають з основи художньої цінності творів, а також їхня максимізація, телеграфування, спіритичність, представлені в романах, насамперед, через визнання атрибутів реального існування надприродного світу.

Ключові слова: антитоталітарний дискурс, автор, текст, художні образи, експресіонізм, структура твору, діалогічне мереживо, система цінностей, індивідуальні і соціально-моральні позиції.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpl.2018.69.9312

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.