ПРОСОПОГРАФІЧНИЙ ПОРТРЕТ АНТОНА КУХТИ (1923-1994)

Dmytro Hertsyuk

Анотація


Висвітлено освітню, наукову, громадсько-просвітницьку діяльність відомого у другій половині ХХ ст. на Львівщині освітнього діяча, вченого-педагога Антона Кухти (1923–1994). Виокремлено етапи його професійного сходження: навчання у Самбірській учительській семінарії, на історичному факультеті Львівського університету, учительська та керівна діяльність у закладах середньої освіти та органах управління освітою Львівщини, викладацька праця у Львівському університеті.

Акцентовано увагу на багаторічній праці Антона Кухти на поприщі вчителя, заступника директора, директора низки закладів середньої освіти, завідувача районним відділом освіти на Львівщині, де яскраво розкрився його талант педагога-новатора, умілого керівника, лідера освітянського середовища. Розкрито грані його творчого пошуку на посадах директора науково-педагогічної бібліотеки м. Львова, керівника Львівського обласного інституту вдосконалення кваліфікації учителів.

Проаналізовано внесок А. Кухти у розвиток теорії і практики педагогічної науки, означено передусім його науковий інтерес до проблем навчання й виховання студентської молоді, що віддзеркалювало загальну тенденцію посиленої уваги тогочасних науковців до питань педагогіки вищої школи, виокремлення її в окрему галузь педагогіки. Розглянуто актуалізовані ним проблеми морального виховання студентської молоді, необхідності дотримання й забезпечення принципу наступності у формуванні моральних рис і якостей молодої людини, увиразнено його погляди та ідеї щодо професійної підготовки майбутніх педагогічних кадрів, потребі проведення послідовної та цілеспрямованої роботи щодо пошуку та відбору талановитої молоді з відповідними потенційними задатками до оволодіння  педагогічною професією.

Варті уваги й окремі наукові розвідки А. Кухти, приділені історичній ролі Львівського університету у розвитку освіти і науки, його славних вчених і випускників, які працювали у різних освітніх осередках Східної Європи у середині XVIII – початку XIX ст. Він один із перших українських дослідників проаналізував розвиток та інституційне становлення психології та педагогіки у Львівському університеті з кінця XIX ст.

Доповнено просопографічний портрет А. Кухти аспектами його громадської і культурно-просвітницької праці серед освітян і студентської молоді.

Ключові слова: Антон Кухта, історико-педагогічні дослідження, регіональний вимір, освіта Львівщини, середня школа, Львівський університет, Педагогіка вищої школи, моральне виховання студентської молоді, професійна підготовка  вчителя.

Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка. Ф. Р-119. Оп. 3. Спр. 2352. Кухта Антон Михайлович. 148 арк.
  2. Герцюк Д. Кухта Антон Михайлович. ENCYCLOPEDIA. Львівський національний університет імені Івана Франка : в 2-х т. Т. 1 : А–К. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. С. 699.
  3. Герцюк Д. Педагогіки і психології кафедра. ENCYCLOPEDIA. Львівський національний університет ім. Івана Франка : в 2-х т. Т. 2 : Л–Я. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2014. С. 273.
  4. Герцюк Д. Науково-педагогічна спадщина Федора Науменка : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 284 с.
  5. Дічек Н. Сучасні тенденції розгортання історико-педагогічної (освітньої) регіоналістики в незалежній Україні. URL: https://lib.iitta.gov.ua/739211/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D0%A3%D0%9C%D0%90%D0%9D%D0%AC.pdf (дата звернення: 20.03.2024 р.).
  6. Кухта А. Шляхи забезпечення наступності в організації навчальної роботи школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. Наук : зі спец 13.00.01 “Загальна педагогіка та історія педагогіки”. Київ, 1969. 28 с.
  7. Кухта А. Про методи і прийоми морального виховання студентів у навчальному процесі / Питання педагогіки вищої школи. Вісник Львівського університету ім. І. Франка. Львів, 1976. С. 25–30.
  8. Кухта А. Про наступність у моральному вихованні студентів / Моральне виховання студентів. Вісник Львівського університету ім. І. Франка. Серія: Педагогіка. Львів, 1978. Вип. 6. С. 9–14.
  9. Кухта А. Про розуміння студентами категорії громадського обов’язку / Моральне виховання студентів. Вісник Львівського університету. Серія : Педагогіка. Львів, 1980. Вип. 7. С.41–46.
  10. Кухта А. Про рівні сформованості у студентів почуття обов’язку / Кафедра – важлива ланка у моральному вихованні студентів. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Львів, 1985. Вип. 9. С. 19–23.
  11. Кухта А. Актуальні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах перебудови школи / Підготовка студентів до виховної роботи з учнями в умовах перебудови школи. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Львів, 1989. Вип. 11. С. 3–9.
  12. Кухта А. Львівський університет – кузня педагогічних кадрів / Розвиток народної освіти в західних областях України за роки радянської влади : тези доп. міжвуз. наук.-практ. конф. Львів, 1990. С. 49–50.
  13. Кухта А. Про професійну придатність студентів – майбутніх учителів / Концепція національної школи України і проблеми підготовки та підвищення кваліфікації вчительських кадрів : тези доп. міжвуз. наук.-практ. конф. Львів, 1991. С. 32–33.
  14. Кухта А. З історії педагогіки України / Питання педагогіки середньої і вищої школи. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. Львів, 1996. Вип. 13. С. 3–8.
  15. Сухомлинська О. Історико-педагогічний процес в Україні: регіональний вимір. Шлях освіти. 2007. № 2. С. 42–49.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12261

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.