РОЗВИТОК ТА ВПРОВАДЖЕННЯ “ШКОЛИ ПОВНОГО ДНЯ” У МІСТІ ЛЬВОВІ

Oksana Wynnyckyj-Yusypovych

Анотація


“Школа повного дня” – це навчальний процес, під час якого поєднується навчальна та виховна діяльності учнів. Мета “Школи повного дня” – інтелектуальний, соціальний, емоційний та фізичний розвиток учня в рамках навчально-виховного процесу. Впровадження моделі “Школи повного дня” в Україні відповідає подібним інноваціям, які сьогодні впроваджуються в Хорватії, Греції та Німеччині.

“Школа повного дня” є діючим проєктом у м. Львові, який розпочався у 2017 році за участю чотирьох шкіл згідно з рішенням Львівської міської ради. Як показала зібрана статистика, кількість шкіл-учасниць за період проєкту зросла. У 2023–2024 навчальному році у 25 школах-учасницях навчаються діти у 196 класах (1–4 класи, 6–10 років). Деякі зі шкіл, які беруть участь у проєкті, є окремими початковими школами, тоді як інші є загально-освітніми школами з учнями з 1 по 11 клас.

У статті наведено короткий огляд реформ, які впроваджувалися та впроваджуються в загально-середній системі освіти в Україні в контексті реформ Нової української школи (НУШ). Характерним у цих реформах є перехід від успадкованої радянської системи освіти до такої, яка орієнтована на індивідуальні потреби та зацікавлення дитини і ґрунтується на розвитку компетентностей. Упровадження проєкту “Школа повного дня” у м. Львові у вересні 2017 року збіглося з упровадженням пілотних шкіл для НУШ.

У рамках підготовки до впровадження “Школи повного дня” у м. Львові у 2017–2018 навчальному році проведено сімнадцять семінарів-практикумів з учителями початкових класів з метою розробки інтегрованих навчальних матеріалів, які відповідали б потребам наданню рівних можливостей учням у навчанні та забезпечували б потреби довшого перебування учнів у школі. У 2020–2021 навчальному році започатковано обов’язковий курс підвищення кваліфікації для всіх учителів, які приймають учнів до 1 класу “Школи повного дня”.

Станом на 2023–2024 навчальний рік проєкт “Школа повного дня” впроваджується вже сьомий рік. Незважаючи на обмеження COVID–19 щодо очного навчання (2020–2022) та проблеми безпеки унаслідок повномасштабного вторгнення Росії в Україну (2022–2024), проєкт розширюється.

Огляд ґрунтуватиметься на записах автора та даних, зібраних під час процесу впровадження, посиланнях на офіційні документи, які регулюють процес, та аналізі доступної літератури. Рекомендації щодо подальших досліджень та аналізу “Школи повного дня” завершують статтю.

Ключові слова: школа повного дня, навчальний час, Нова українська школа, рівні можливості навчання, технологія інтегрованого навчання.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


  1. “The bell is for the teacher only!” Education in the USSR. 2023, February 11. URL: https://filter.mkip.gov.ua/en/the-bell-is-for-the-teacher-only-education-in-the-ussr/.
  2. Eurydice Unit Croatia. “Croatia: Whole-Day School – towards a balanced, efficient and sustainable primary education system. 2023, October 24. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/news/croatia-whole-day-school-towards-more-balanced-efficient-and-sustainable-primary-education.
  3. Eurydice Unit Greece. “Greece: The new all-day primary school.” 2022, November 07. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/news/greece-new-all-day-primary-school.
  4. Gabrieli Christopher, Goldstein Warren. Time to Learn: How a New School Schedule is Making Smarter Kids, Happier Parents, and Safer Neighborhoods. Hoboken N. J.: John Wiley & Sons. 2008. URL: https://www.readingrockets.org/topics/policy-politics-statistics/articles/time-learn-benefits-longer-school-day.
  5. Khobzey Pavlo. Equal access for children to primary education. Reform Strategy for Education in Ukraine: Educational Policy Recommendation. Kyiv : Ministry of Education and Science of Ukraine. 2003. P. 43–56. URL: https://www.irf.ua/files/eng/programs_edu_ep_409_en_ref_strategy.pdf.
  6. Kravchenko Volodymyr. Fighting Soviet Myths: The Ukrainian Experience. Harvard Ukrainian Studies. No. 34 (1/4). 2016. P. 447–484. URL: https://www.husj.harvard.edu/articles/fighting-soviet-myths-the-ukrainian-experience.
  7. Patall Erika A., Cooper Harris, Batts Allen Ashley. “Extending the school day or school year: A systematic review of research (1985–2009).” Review of Educational Research, 2010. No. 80(3). P. 401–436. URL: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.3102/0034654310377086.
  8. Schnitter M. and Häselhoff K-S. “All-day Schooling in Düsseldorf, Germany.” OECD. March 18. 2024. URL: https://www.oecd.org/education/innovation-education/all-dayschoolingindusseldorfgermany.htm
  9. Wynnyckyj Oksana A. “Partners in Civil Society, Canadian Co-operant / Advisor Final Report”. Ottawa : Association of Universities and Colleges of Canada. 1997.
  10. Винницька-Юсипович Оксана А. (). “Школа повного дня – рамкові основи”: матеріали звітних наук. конф. факультету педагог. освіти. 2024. Вип. 9. С. 29–32. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/03/Materialy-zvitnykh-naukovykh-konferentsiy-fakultetu-pedahohichnoi-osvity.-Vyp.-9-2024.pdf.
  11. Головне управління освіти і науки. Виконавчий орган київської міської ради. Київська міська державна адміністрація. (2008, 5 вересня). “Наказ № 239 ‘Про затвердження Положення про школу повного дня’”.
  12. Гриневич Л., Бриндза В., Ляшенко О., Шиян Р., Хобзей П., Товкало М. Нова українська школа: Основи стандарту освіти. Версія 1.0. Львів, 2016. 64 с. URL: https://www.academia.edu/79210007/Нова_українська_школа_основи_Стандарту_освіти.
  13. Демчина М. “У Львові функціонуватимуть школи повного дня”. Львівська міська рада, Прес-служба. 2017, 13 жовтня. URL: https://city-adm.lviv.ua/news/society/education/243028-u-lvovi-funktsionuvatymut-shkoly-povnoho-dnia.
  14. Закон про освіту. Відомості Верховної Ради. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
  15. Кабінет міністрів України : Постанова №87 “Про затвердження Державного стандарту початкової освіти”. 2018, 21 лютого. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п#n12.
  16. Львівська міська рада : Рішення № 904 “Про затвердження Положення про Школу повного дня”. 2017, 13 жовтня. URL: https://www8.city-adm.lviv.ua/Pool/Info/doclmr_1.NSF/bb9af1ebe54c3226c225640d00458b6f/1530f1831184b388c22581b800339efe?OpenDocument.
  17. Міністерство освіти і науки України : Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ, 2016. 34 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
  18. Міністерство освіти України: Програма середньої загальноосвітньої школи 1–4 (1–3) класи. Київ : “Освіта”. 1994. 255 с.
  19. Титиш Галина. “Лицем до дитини. Десятиліття впровадження принципів, які лягли в основи НУШ”. Нова українська школа. 2020, 8 січня. URL: https://nus.org.ua/articles/lytsem-do-dytyny-desyatylittya-vprovadzhennya-pryntsypiv-yaki-lyagly-v-osnovu-nush/.
  20. Топол Вікторія, Титиш Галина. “Роман Шиян: ‘Ми готували Стандарт так, аби все починалось від зацікавленості дитини’”. Нова українська школа. 2018, 15 січня. URL: https://nus.org.ua/articles/roman-shyyan-my-gotuvaly-standart-tak-aby-vse-pochynalos-vid-zatsikavlenosti-dytyny/.
  21. Управління освіти. Департамент гуманітарної політики. Львівська міська рада : Наказ № 367 “Про продовження інноваційної діяльності у закладах освіти міста Львова”. 2012, 30 листопада.
  22. Управління освіти. Департамент гуманітарної політики. Львівська міська рада : Наказ № 296 “Про організацію та проведення в загальноосвітніх навчальних закладах м. Львова освітнього проекту «Вчимося активно»”. 2015, 7 вересня.
  23. Центр професійного розвитку педагогічних працівників м. Львова, Факультет педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка : “Угода Про співпрацю № 6”. 2021, 24 грудня.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12240

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.