ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

Tetiana Belkova

Анотація


Досліджено систему зарубіжного досвіду професійної підготовки фахівців у галузі фізичної реабілітації з урахуванням її основних аспектів та змін, що відбулися за останні десятиліття. Актуальність потреби  професійної підготовки фахівців з фізичної реабілітації зумовлена зростанням кількості осіб в Україні, які потребують проведення реабілітаційних заходів, особливо сьогодні, у період військового конфлікту.

Досліджено фактори, що впливають на якість професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, зокрема, зміст освітньої програми, роль технологій у освітньому процесі.

Проаналізовано внесок зарубіжних науковців і практиків у дослідження проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в умовах сьогодення. Проаналізовано ключові реформи, які сприяли сучасному становленню цієї системи. Проаналізовано роль університетів, коледжів та інших закладів вищої освіти у процесі формування професійних компетентностей реабілітолога. Особливу увагу приділено програмам професійної підготовки реабілітологів, їх структурі, змісту та методиці.

Завдяки вивченню зарубіжного досвіду розвитку напряму реабілітації визначено перспективи її впровадження та використання в Україні. Позначено соціальне значення фізичної реабілітації та необхідність на державному рівні прописати механізми функціонування реабілітації як самостійного спрямування та одночасно як складову частину заходів щодо відновлення та збереження здоров’я та працездатності.

На основі аналізу останніх досліджень зроблено висновки про те, що зарубіжний досвід системи професійної підготовки фахівців з фізичної реабілітації характеризується інноваційними методами та використанням нових і гнучких технологій, які вносять різноманітність та диференціацію в освітній процес. Продемонстровано важливість реформування професійної підготовки реабілітологів у контексті змін сучасної освітньої парадигми.

Ключові слова: професійна підготовка, здоров’я, зарубіжний досвід, заклад вищої освіти, фізична реабілітація, фізичний реабілітолог.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Білик В. Г. Організаційно-педагогічні засади природничо-наукової підготовки майбутніх психологів у закладах вищої освіти Сполучених Штатів Америки : зб. наук. праць Сум ДПУ імені А. С. Макаренка. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 3 (87). С. 165−176. URL: https://pedscience.sspu.sumy.ua/wp-content/uploads/2019/07/319.pdf.
  2. Бісмак О. В. Клінічна діяльність фахівців з фізичної реабілітації в Україні: проблеми та перспективи. Освітологічний дискурс. 2016. № 3. С. 163–174. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2016_3_16.
  3. Василенко М. М. Професійна підготовка майбутніх фітнес-тренерів у закладах вищої освіти: теорія та методика: монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2018. 524 с. URI: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/78787878/30.
  4. Данилевич М. В. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності: теоретико-методичний аспект : монографія. Львів : ЛА «Піраміда», 2018. 460 с.
  5. Дишко О. Л. Підготовка майбутніх фахівців фізичної культури до спортивно-туристичної діяльності. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 3 (47). С. 56–62. DOI https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-3-08.
  6. Ільницька Г. С., Ільницька Л. В., Очередько Л. В. [та ін.]. Дослідження факторів, що впливають на вибір професії фізичного терапевта. Освітній дискурс: зб. наук. праць Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ : Вид-во «Гілея», 2019. Вип. 18 (11–12). С. 105–113. DOI: https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.18 (11–12)-8.
  7. Карпюк Р. П. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з адаптивного фізичного виховання у вищих навчальних закладах : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2010. 42 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/9768/Karpyuk.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
  8. Карпюк Р. П. Особливості професійної підготовки фахівців для галузі адаптивної фізичної культури в зарубіжних країнах : зб. наук. праць «Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами». Київ: Університет «Україна», 2009. № 6 (8). С. 110–118.
  9. Кравченко І. П. Формування готовності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до роботи зі спортсменами водних видів спорту у процесі фахової підготовки : дис. ... д-ра філософії : 011. Полтава, 2022. 275 с. URL: http://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/kravchenko-i._p._-.pdf.
  10. Лянной Ю. О. Професійна підготовка магістрів фізичної терапії та реабілітації у вищих навчальних закладах Латвії та Литви. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 5 (49). С. 40–50.
  11. Москаленко Б. М., Котелевський В. І. Професійна діяльність ерготерапевта в сфері охорони здоров’я. Здоров’я людини в сучасному культурно-освітньому просторі : матеріали І Всеукр. заочн. наук.-практ. інтернет-конф. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018. С. 68–75. URL: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5765.
  12. Структура та зміст професійної підготовки фахівців з фізичної реабілітації у країнах Європи. URL: https://ua.kursoviks.com.ua/struktura-profesiynoi-pidgotovki-fahivciv-z-fizichnoi-reabilitacii (дата звернення: 29.01.2024).
  13. Фастівець А. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у вітчизняній і зарубіжній педагогіці. Педагогічні науки. 2016. Вип. 66/67. С. 77–82.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12234

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.