ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ЗАКЛАДІ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
Анотація
Статтю присвячено особливостям організації самостійної роботи з учнями початкової освіти. Адже самостійна робота у навчанні є найважливішою передумовою справді свідомого і міцного опанування знань. У початковій школі пізнавальна самостійність школяра – не тільки мета виховання, а й необхідний засіб оволодіння навчальним матеріалом самостійної роботи.
Велика питома вага самостійної роботи з математики сприяє розвиткові уваги дітей, виробленню здатності міркувати, вихованню самостійності як риси характеру.
Тим часом обмеженість безпосереднього мовного спілкування вчителя із здобувачами початкової освіти призводить до того, що їхня самостійна робота втрачає чітке спрямування, а тому недостатньо ефективна. Щоб заощадити час, учитель, зазвичай, не вважає за потрібне детально інструктувати учнів про хід і послідовність виконання поставленого завдання. Саме цим значною мірою пояснюють репродуктивність багатьох завдань, які одержують здобувачі для самостійної роботи (списати, прочитати, обчислити, вивчити, повторити). Такі самостійні завдання обмежують самостійність дитини наслідувальними діями, що гальмують розвиток її мислення.
Суттєвим недоліком організації самостійної роботи у класах є неправильне дозування часу на виконання завдань. Це виявлення або в надмірній тривалості самостійної роботи на уроках математики, або ж у невідповідності між відведеним часом і ступенем складності запропонованого завдання.
Знижує ефективність самостійної роботи й некоректна, нечітка постановка завдань. Часто вчитель пропонує учням протягом 10–15 хвилин: “Зібратися думками”, “Подумати над умовою задачі”, “Приготуватися до усної лічби” тощо. Розпливчатість завдань не може спрямовувати зусиль дітей на досягнення певного результату, бо розпорошує їхню увагу. Такі самостійні завдання здебільшого не підлягають дійовому контролю вчителя, а це привчає здобувачів до бездіяльності на уроках математики.
Ключові слова: здобувачі, самостійна робота, організація, ступені складності, ефективність, самостійні завдання, спрямування, доцільність, самостійність.
Повний текст:
PDFПосилання
- Бобро А. Дидактичні умови організації самостійної роботи молодших школярів. Психолого-педагогічні науки. № 3. 2018. С. 1–5.
- Григор’єва Л. Самостійна робота 2 клас НУШ-математика. URL : https://vseosvita.ua/library/samostijna-robota-2-klas-nova-ukrainska-skola-tema-mnozenna-na-2-zadaci-na-mnozenna-na-2-219502.html (lfnf pdthytyyz 03.06.2022).
- Державний стандарт початкової загальної освіти. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (дата звернення 03.06.2022).
- Козаков В. А. Самостійна робота студентів як дидактична проблема. Київ : НМК ВО, 2000. 62 с.
- Савченко О. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: монографія. Київ : К. І. С., 2004. С. 34–47.
- Сухомлинський В. Вибрані твори : у 5 т. Т. 1. Радянська школа, 1976. С. 99.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11653
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.