ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Mariya Oliynyk

Анотація


Стаття присвячено дослідженню теоретико-практичних аспектів організації професійної підготовки майбутнього вчителя до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Зазначено, що професійна підготовка фахівців в означеному контексті досліджується різними фахівцями: психологами і педагогами, медиками та соціологами, демографами та філософами.

Показано, що діти з особливими освітніми потребами потребують індивідуального підходу в умовах організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, що передбачає особливу організації освітнього процесу в умовах закладу вищої освіти в контексті професійної підготовки майбутніх фахівців.

Акцентовано увагу на проблемах професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи (недостатня розробленість теоретичних підходів до забезпечення системності професійної підготовки; недосконалість фахової підготовки учителів початкової школи до роботи в умовах інклюзивної освіти; недостатній рівень компетентності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти у проблемі інклюзії; відсутність системного бачення проблеми інклюзії і шляхів її вирішення в різних освітніх структурах тощо); зазначено, що професійна підготовка потребує обов’язкового формування готовності майбутніх вчителів до роботи в умовах інклюзивного навчання.

Схарактеризовано рекомендації щодо формування професійної готовності, зокрема: забезпечити повноцінний доступ здобувачів вищої освіти і педагогів-практиків до інноваційних інструментів педагогічної діяльності; розробити та впровадити освітні курси пролонгованої дії; залучити здобувачів вищої педагогічної освіти і вчителів-практик до проведення наукових досліджень з пошуку та розроблення ефективних в умовах інклюзивного навчання технологій, і методик; розробити чіткі програми дій щодо фахового удосконалення вчителя початкової школи тощо.

Ключові слова: професійна підготовка; діти з особливими освітніми потребами; майбутні вчителі; інклюзивне навчання, професійна готовність.

Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Агаркова Н. (2019). Підготовка майбутніх вихователів та вчителів початкових класів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, Social Work and Education, Vol. 6, No. 1., pp. 70–79. URL : https://op.ua/pedclass/naukova-stattya/pidgotovka-maybutnih-vihovateliv-ta-vchiteliv-pochatkovih-klasiv-do-roboti-z-ditmi-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami
  2. Бобро А. А., Бобро Л. В., Дубровська Л. О., Мовчан В. О. Готовність майбутнього вчителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища / Наукові записки НДУ ім. М. ГОГОЛЯ. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2019 р., № 2. С. 104–112. URL : http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/1295/1/17.pdf
  3. Джаман Т. В. Проблема підготовки майбутніх учителів початкової школи до роботи в умовах інклюзивної освіти / Інноваційна педагогіка, Випуск 11. Т. 1. 2019. С. 117–121. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/11-1-ukr
  4. Джаман Т. Технологічне забезпечення неперервної підготовки вчителів початкової школи до роботи в умовах інклюзивного навчання / Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 35. Том 2. С. 259–265. URL : http://www.aphn-journal.in.ua/archive/35_2021/part_2/42.pdf
  5. Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти: структура та діагностика: навч.-метод. посіб. / Ірина Іванівна Демченко. Умань: Видавець «Сочінський М. М.», 2014. 160 с. URL : https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=ru&user=SK_9r7EAAAAJ&citation_for_view=SK_9r7EAAAAJ:NhqRSupF_l8C
  6. Садова І. Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти / Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 14. С. 313–318. URL : https://dspu.edu.ua/hsci/wp-content/uploads/2017/11/014-45.pdf
  7. Чайка М. С., Усатенко Г. В., Кривоногова О. В. Теорія та практика використання альтернативної комунікації для осіб з особливими освітніми потребами : навчально-методичний посібник. Київ : ФОП Усатенко Г. В., 2021. 80 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2022/02/22/Navch-metod.posibnyk.Teoriya.ta.praktyka.vykoryst.altern.komunik.dlya.osib.z.OOP.22.02.22.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11560

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.