КОНЦЕПЦІЯ ПОТУЖНИХ ЗНАНЬ І ГЕОГРАФІЧНА ОСВІТА У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
Анотація
Проаналізовано нові концептуально-методичні тенденції в шкільній географії у країнах з оптимальними навчальними моделями цього предмета з метою урахування їхнього досвіду в контексті завдань Нової української школи. Зʼясовано зміст і особливості концепції «потужних знань з географії» «powerful knowledge of geography», які можуть модернізувати зміст шкільної географії, підняти її інтелектуальний престиж і життєву актуальність. Потужними вважають такі знання, які забезпечують нові способи мислення про світ і здатні змінити стосунки молоді з навколишнім середовищем; дають школярам потужні способи аналізу, пояснення та розуміння; сприяють формуванню критичного і незалежого мислення, розвивають географічне міркування про те, як знання створюються, перевіряються та оцінюються; дають змогу молоді стежити за дискусіями з важливих місцевих, національних та глобальних проблем та брати участь у них; сприяють розумінню чинників різноманітності світу.
У розробленні програм з географії для Нової української школи потрібно брати до уваги такі прогресивні риси сучасних навчальних програм з географії, за якими навчаються школярі Англії, Німеччини, Фінляндії, Японії, Сінгапуру, Австралії: 1) загальногеографічний (поєднання фізичної і соціальної географії) та міждисципплінарний підхід до пізнання геопросторових явищ, обʼєктів, процесів на всіх етапах навчання; 2) акцент на способи взаємодії людини з довкіллям і результати цієї взаємодії; географія культурних ландшафтів, географія для сталого розвитку; 3) вивчення в одному курсі територіальних обʼєктів різного масштабу (від локального до глобального) як демонстрацію географічних горизонтальних і вертикальних причинно-наслідкових звʼязків; 4) географічне критичне мислення як результат навчання; 5) опанування геоінформаційних технологій як ресурсу для життєдіяльності і розвитку; 6) спостереження і польові дослідження як важливу складову предметної компетентності.
Ключові слова: дидактика географії, концепція потужних географічних знань, географія у Новій українській школі.
Повний текст:
PDFПосилання
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text
- Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898 [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
- Географія 6–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2020/geografiya-6-9-14.07.2017.pdf
- Вішнікіна Л. П. Компетентнісне навчання географії в основній школі [Текст] : монографія. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2017. 407 с.
- Гільберг Т. Г. Компетентнісний підхід у формуванні змісту шкільних курсів географії профільної школи [Електронний ресурс]. Хмельницький обл. ін.-т післядипломної пед. освіти, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Режим доступу : http://uadocs.exdat.com/docs2/index-577803.html
- Концепція навчання географії України в основній та старшій школі / за заг. ред. д-ра пед. наук О. М. Топузова та канд. пед. наук О. Ф. Надтоки. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 56 с.
- Кравцова І. Географія в контексті Нової української школи // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, 2021, № 33, с. 24–29.
- Науменко С. О. Технології оцінювання географічної компетентності учнів основної та старшої школи (результати анкетування вчителів) // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2013, № 5 (31), с. 153–162.
- Свір Н. В. Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України»: особливості викладання географії у 9 класі / Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, 2021, № 32, с. 64–71.
- Bustin R. Geography Educationʼs Potential and the Capability Approach : GeoCapabilities and Schools, 2019, DOI : 10.1007/978-3-030-25642-5
- Bustin R. & Lambert D., Tani S. The development of GeoCapabilities : reflections, and the spread of an idea. International Research in Geographical and Environmental Education, 2020, 29. URL : https ://doi.org/10.1080/10382046.2020.1749773
- Catling S. & Martin F. (2011). Contesting powerful knowledge: the primary geography curriculum as an articulation between academic and children’s (ethno-) geographies. The Curriculum Journal, 2011, 22, 317–335.
- Huckle J. Powerful geographical knowledge is critical knowledge underpinned by critical realism. International Research in Geographical and Environmental Education, 2017. Advance online publication. URL : https ://doi.org/10.1080/10382046.2017.1366203
- Krause U., Béneker T. Geography textbook tasks fostering thinking skills for the acquisition of powerful knowledge. International Research in Geographical and Environmental Education, 2022, 31. URL : https ://doi.org/10.1080/10382046.2021.1885248
- Lambert D. Curriculum thinking, “capabilities” and the place of geographical knowledge in schools. Syakaika Kenkyu. Journal of Educational Research on Social Studies, 2014, 81, 1–11.
- Maude A. What is Powerful Knowledge and Can It Be Found in the Australian Geography Curriculum? Geographical Education, 2015, 28, 18–26. URL : https ://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1085994.pdf
- Maude A. Geography and powerful knowledge: a contribution to the debate. International Research in Geographical and Environmental Education, 2018, 27(2), 179–190.
- Slater F. & Graves N. Editorial: Geography and powerful knowledge. International Research in Geographical and Environmental Education, 2016, 25(3), 189–192.
- Uhlenwinkel A., Béneker T., Bladh G., Tani S. & Lambert D. (2016). GeoCapabilities1 and curriculum leadership: balancing the priorities of aim-based and knowledge-led curriculum thinking in schools. International Research in Geographical and Environmental Education, 2016, 26(4), 327–341.
- Virranmäki Е., Valta-Hulkkonen K, Rusanen J. (2019). Powerful knowledge and the significance of teaching geography for in-service upper secondary teachers – a case study from Northern Finland. International Research in Geographical and Environmental Education, 2019. URL : https ://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10382046.2018.1561637
- Young M. Educational policies for a knowledge society: reflections from a sociology of knowledge perspective. Keynote Lecture held at the GOETE (Governance of Educational Trajectories in Europe) kick-off meeting, Tubingen, 29 January, 2010. URL : http ://www.goete.eu/news/events/101-reflection-keynote-lecture-at-the-goete-kick-off-meeting-by-michael-young
- Young M., Lambert D., Roberts C. & Roberts M. Knowledge and the future school: curriculum and social justice. London : Bloomsbury Academic, 2014, р. 74–75.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11559
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.