МУЗЕЙНІ УРОКИ – АЛЬТЕРНАТИВНА ФОРМА НАВЧАННЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
Статтю присвячено розгляду реалізації музейних уроків з природничих дисциплін як альтернативної форми навчання для учнів базової середньої освіти. Запропоновано детальний аналіз такого поняття, як «музейний урок з природознавства». Виявлено, що багато музеїв України пропонують уроки для шкільної аудиторії. Обґрунтовано актуальність та важливість освітньої діяльності музею серед дітей та педагогів. Для учнів – це можливість удосконалити свої знання вміння та навички. Для педагогів – доступніше пояснити навчальний матеріал та виконати основний навчальний план. Більшість музеїв в Україні та за кордоном мають пропозиції стандартних екскурсій, також музейних уроків, лекцій та освітні майстер-класи. На підставі проведеного аналізу з’ясовано, що надзвичайно важливу роль у процесі освітньої діяльності відіграють природничі музеї. Природничі музеї, зі свого боку, чітко показали, яке значення надають освітній ролі, встановлюючи програми для шкіл. Вони дають можливість використовувати міждисциплінарний підхід до навчання. Загалом освітня пропозиція природничих музеїв поширюється на всі рівні навчання. З’ясовано, що навчальні заходи, які пропонують музеї, зазвичай доповнюють шкільну програму природничих наук, які включають цикл шкільних дисциплін, зокрема, біологію, географію, фізику, хімію, астрономію. Наголошено на тому, що, крім змісту навчальних програм, музеї пропонують дуже широкий вибір можливостей та нових методів навчання, які вимагають активності учнів. Освітня діяльність музеїв включена в різні навчальні плани для базової середньої освіти. Висвітлено можливості інформаційно-комунікаційних технологій для організації інформаційно-освітнього середовища музею. У дослідженні виділено та охарактеризовано відібрані природничі музеї у Львові за наявності запропонованих музейних уроків та сумісності цих уроків з основною програмою базової середньої освіти.
Ключові слова: музейний урок, музейна освіта, природничі музеї, базова середня освіта, освітня програма, музейні інновації.Повний текст:
PDFПосилання
- Аптека – музей під «Чорним орлом» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://pharmacy-museum-lviv.virtual.ua/ua/
- Вайдахер Ф. Загальна музеологія : посібник. [пер. з нім. В. Лозинський, О. Лянг, Х. Назаркевич]. Львів, 2005. 632 с.
- Державний природознавчий музей [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.nas.gov.ua/UA/Org/Pages/default.aspx?OrgID=0000174
- Зоологічний музей ЛНУ імені Івана Франка [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zoomus.lviv.ua/
- Інтерактивний музей цікавої науки та техніки «Еврика» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://evrika.lviv.ua/
- Концепція Нової української школи: «Нова Українська школа». Міністерство освіти і науки [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
- Музей етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : ethnologylvivua-160222810848453
- Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Міністерство освіти і науки України. 2016. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
- Організація дистанційного навчання в школі. Методичні рекомендації [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
- Положення про музеї при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України. ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства освіти і науки України 22.10.2014 № 1195.
- Савчин М. В. Василенко Л. П. Вікова психологія : навч. посібник. Київ : Акад. сам видав., 2005. 360 с.
- Prabhas Kumar Singh «Museumand Education», OHRJ., Orissa State Museum. Bhubaneswar, 2010. Vol. XLVII. No. 1. P. 69–82. Access mode : http://magazines.odisha.gov.in/Journal/jounalvol1/pdf/orhj-10.pdf
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11556
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.