СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ ТА ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ

Anna Zhukova

Анотація


Розглянуто сучасні підходи та концепції до формування лідерської компетенції у студентів закладів фахової передвищої освіти як однієї із ключових компетенцій, яка потрібна для професійного становлення та кар’єрного зростання. У праці надано визначення таким основним поняттям, як «лідер», «компетенція» та лідерська компетенція студента». Визначено, що процес формування лідерських компетенцій у закладах фахової передвищої освіти повинен відбуватися протягом усього періоду навчання в освітньому закладі, а також під час виховної роботи зі студентами, бути змістовним та системним. Охарактеризовано головні види навчальної діяльності, під час використання яких відбувається формування лідерських компетенцій у студентів, зокрема індивідуальне навчання та організаційне. Доведено, що використання традиційних підходів до навчання не спроможне забезпечити ефективний розвиток лідерських компетенцій у студентів, а тому варто застосовувати нестандартні, інноваційні та творчі методи навчання. Щодо формування лідерських компетенцій під час виховної роботи зі студентами, то зроблено висновок, що виховна робота є ефективним та дієвим засобом для розвитку особистостей студентів, їх лідерських здібностей, якостей та розкриття лідерського потенціалу. З огляду на це визначено, що студентів потрібно залучати до участі в роботі органів студентського самоврядування, до участі в різноманітних конкурсах, олімпіадах, у роботі волонтерських організацій, секцій, гуртків, а також дискусіях та обговорення. Адже саме ці види діяльності спроможні розкрити лідерський потенціал майбутніх фахівців, розвинути їх особистісні й лідерські якості, сформувати кваліфікованих фахівців-лідерів, здатних змінити суспільство на краще.

Ключові слова: лідер, лідерські компетенції, заклади фахової передвищої освіти, майбутні фахівці.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Євдокімова Н. О., Швалб Ю. М. Навчальний тренінг як технологія підготовки фахівця у вищому навчальному закладі. Наук. вісник Миколаїв. держ. інституту імені В. О. Сухомлинського : зб. наук. праць. Т. 2. Вип. 7. Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського. 2011. С. 121–128.
  2. Єрохіна Н., Матвієнко В. Студентське самоврядування – школа формування лідера. URL : http://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/4947/5/ studenske_samovryaduvannya.pdf (дата звернення: 05.04.2022).
  3. Кайдалова Л. Г., Щокіна Н. Б., Альохіна Н. В. Формування лідерських якостей студентів на основі інноваційних методів навчання. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe. 2016. № 7. С. 34–37.
  4. Карманенко В. Педагогічні умови формування лідерських якостей у студентів економічних університетів. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/ 123456789/11633/1/Karmanenko.pdf (дата звернення: 05.04.2022).
  5. Лебедик Л. В., Стрельніков В. Ю. Формування лідерських якостей у майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 3. C. 40–49.
  6. Мухіна К. А., Денисенко Я. А., Штученко І. Є. Психологічні засади формування лідерських якостей студентів. Психологічний інструментарій розвитку лідерського потенціалу сучасної молоді: теорія і практика: матер. наук.-практ. конф. 17 жовтня 2019 р. : за заг. ред. Романовського О. Г. Харків : НТУ «ХПІ», 2019. С. 21–22.
  7. Савицька Т. В., Іотова І. Н., Маджар Н. М. Особливості формування особистості лідера в студентському колективі. URL : http://elib.umsa.edu.ua/bitstream/umsa/13658/1/Savicka_Osoblivosti_formuvannya.pdf (дата звернення: 08.10.2021).
  8. Стрельніков В. Ю., Сметана І. С., Солодовник В. М. Навчання лідерству майбутніх фахівців у лісовому коледжі. Імідж сучасного педагога. 2022. № 1 (202). С. 74–78.
  9. Стрельніков В., Лебедик Л. Формування лідерських навичок майбутніх фахівців у закладах вищої і фахової передвищої освіти. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2021. №1 (100). С. 34–44.
  10. Яценко О. М., Горбунов М. П. Формування лідерських якостей майбутніх менеджерів у процесі професійної підготовки : монографія. Харків, 2018. 250 с.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11554

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.