ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ НАЛАГОДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Yuliya Derkach, Nataliya Machynska

Анотація


Розглянуто теоретичні та практичні аспекти організації педагогічної взаємодії у закладах вищої освіти. Зазначено, що категорія «взаємодія» найперше була використана у працях філософів у контексті тлумачення стихійних теорій походження всесвіту ще у VII-VI ст. до н.е. Доведено, що педагогічна взаємодія в умовах пандемії потребує нових підходів для її практичної реалізації.

На основі теоретичного аналізу наукових джерел показано, що педагогічна взаємодія – це результат усвідомлення учасниками освітнього процесу: соціального, професійного та діяльнісного досвіду; досвіду діяльнісних і міжособистісних стосунків у  малій групі; інтерсуб’єктного досвіду.

Запропоновано аналіз окремих змістово-функціональних ознак категорії «взаємодія» в системі психолого-педагогічних понять, зокрема: вплив, взаємовплив, діяльність, контакти. Описано розмаїття цілей педагогічної взаємодії, які реалізуються її учасниками: формування компетентного фахівця обраної галузі; створення умов для формування мотиваційної готовності здобувачів освіти до професійного зростання; використання засобів для ефективної практичної складової професійної підготовки студентів в умовах карантинних обмежень.

Акцентовано увагу на ролі наставника (куратора) академічної групи в налагоджені ефективної педагогічної взаємодії. Зазначено, що ефективність роботи наставників значною мірою зумовлена використанням у їхній професійній діяльності принципів педагогіки співробітництва: принципу рівності, принципу партнерства, принципу взаємної поваги.

Запропоновано практичні поради щодо налагодження ефективної педагогічної взаємодії в освітньому просторі закладу вищої освіти: максимальний доступ до різних джерел інформації; ріні права усіх учасників педагогічної взаємодії; створення інваріативних професійно зорієнтованих завдань для розв’язання їх в системі он-лайн навчання.

Ключові слова: педагогічна взаємодія, порадник академічної групи, освітній процес, здобувачі вищої освіти, педагогіка співробітництва.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


  1. Antiseri D., Real J. Western philosophy from its origins to the present day. Antiquity and the Middle Ages (1–2) / Translated and edited by S. A. Maltseva–Pnevma Publishing House, St. Petersburg, 2003, 688 p.
  2. Bekh I. D. Justice – injustice in interpersonal relationships // Pedagogy and Psychology, 2006, № 1 (50). P. 5–14.
  3. Velytchenko L. K. Psychological foundations of pedagogical interaction 19.00.07 – pedagogical and age psychology Abstract of the dissertation for the degree of Doctor of Psychological Sciences. Kyiv : 2006. 44 p.
  4. Kovalchuk Z. Genetic-psychological principles of optimization of pedagogical interaction: monograph. Lviv : SPOLOM, 2013. 600 p.
  5. Regulations on the advisor of the academic group of the Ivan Franko National University of Lviv Electronic resource: Access mode : http://prima.lnu.edu.ua/faculty/Chem/poradnyky/polozh_poradn.pdf
  6. Ravchyna T. V. Organization of interaction of students with the educational environment in higher education // Visnyk of Ivan Fanko National University of Lviv : Pedagogical series, 2005. Issue. 19. Ch. 2. P. 3–16. Access mode : https://pedagogy.lnu.edu.ua/departments/pedagogika/periodic/visnyk/19_2/01_ravchyna.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.36.11500

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.