ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ
Анотація
Проаналізовано організацію освітнього процесу у закладах вищої освіти в умовах пандемії. Наголошено на актуальності використання дистанційної форми навчання, що функціонує на основі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. На основі опрацювання науково-педагогічних джерел названо глобальні та національні тенденції розвитку дистанційної освіти в Україні за окремими ознаками. До глобальних тенденцій віднесено глобалізацію, інтеграцію, інтернаціоналізацію, інформатизацію. Національними тенденціями визначено оновлення нормативно-законодавчого забезпечення дистанційної освіти, регуляторної політики надання дистанційного навчання та освітніх послуг й практики забезпечення їх якості. Привернуто увагу до проблеми розвитку цифрових компетенцій педагогів, пошуку шляхів для формування й розвитку готовності педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих виконувати професійну діяльність в умовах дистанційного навчання.
Проведено аналіз нормативних документів, що регулюють дистанційне навчання. Описано результати польсько-українського дослідження на тему “Студенти в умовах пандемії COVID-19ˮ, яке організував Інститут філософії та соціології Педагогічного університету з метою визначення особливостей дистанційного навчання в умовах пандемії COVID-19. Дослідженням охоплено 412 студентів факультету педагогічної освіти різних спеціальностей. В опитуванні відображено питання щодо оцінки дистанційного навчання та інструментів, які використовували викладачі. Зʼясовано, що більшість науково-педагогічних працівників використовували Zoom, Viber та платформу MOODLE, яка відповідає усім основним критеріям, що висуваються до систем електронного навчання. У період карантину адміністрація Університету створила всі умови для використання цієї платформи.
Зроблено висновки про те, що варто передусім оновити нормативно-правове забезпечення дистанційного навчання, адаптувати практичні та семінарські заняття до умов онлайн навчання, підвищити рівень цифрової грамотності й готовності науково-педагогічних працівників до використання дистанційних технологій, забезпечити науково-методичний супровід для провадження освітнього процесу в умовах дистанційного навчання.
Ключові слова: дистанційне навчання, пандемія, цифрова грамотність, технологічна компетентність, інтернет-технології.
Повний текст:
PDFПосилання
- Аніщенко О. В. Цифрові компетенції педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: рекомендації щодо розвитку в умовах нестабільності / Муранова Н. П., Волярська О. С. // Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти: зб. наук. праць матеріалів І Всеукр. наук.-практ. конф., 16 червня 2020 р., м. Київ ; Національний авіаційний університет / наук. ред. Н. П. Муранова. Київ : НАУ, 2020. C. 10–12.
- Закон України “Про вищу освітуˮ [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
- Муранова Н. П. Тенденції розвитку дистанційної освіти в Україні / Муранова Н. П., Волярська О. С. // Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти: зб. наук. праць матеріалів І Всеукр. наук.-практ. конф., 16 червня 2020 р., м. Київ ; Національний авіаційний університет / наук. ред. Н. П. Муранова. Київ : НАУ, 2020. C. 94–96.
- Положення про дистанційне навчання // Наказ МОН України № 466 від 25.04.2013 р. [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
- Рекомендації щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів освіти із застосуванням дистанційних технологій [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-potochnogo-semestrovogo-kontrolyu-ta-atestaciyi-zdobuvachiv-osviti-iz-zastosuvannyam-distancijnih-tehnologij
- Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE : методич. посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук; / за ред. Ю. В. Триуса. Черкаси. 220 с.
- Тимчасовий порядок організації та проведення заліково-екзаменаційної сесії і атестації здобувачів вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій у Львівському національному університеті імені івана Франка [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/05/reg_online-exams.pdf
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11306
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.