УКРАЇНСЬКА ДІАЛЕКТОЛОГІЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ:
ТРАДИЦІЇ ЯК ОСНОВА ІННОВАЦІЙНОСТІ
Анотація
Курс “Українська діалектологія” у закладах вищої освіти України традиційно є складником освітньої програми для студентів спеціальностей 035.01 “Філологія. Українська мова та література” та 014.01 “Середня освіта. Українська мова та література”. Викладання діалектології у вищій школі для різних спеціальностей потребує комплексного поєднання сучасних і традиційних методів і прийомів. Цим вимогам відповідає новітній підручник “Українська діалектологія” (2023) авторів Наталії Глібчук та Оксани Костів, у якому поміщено передусім активні посилання (у вигляді QR-кодів) на відео, що представляють мовлення діалектоносіїв конкретного регіону. Окрім безпосереднього ознайомлення з мовними особливостями окремого українського діалекту відповідно до теми лекції (семінару), студенти мають можливість переглянути інші записи з цього ж або різних регіонів України, представлені на YouTube-каналі Лабораторії діалектологічних та ономастичних студій. У підручнику також детально проаналізовано сучасний стан діалектології, подано термінну базу, класифікацію українських говорів, виділено основні риси говорів. Окремий розділ – діалектологічні дослідження на кафедрі української мови ЛНУ ім. І. Франка.
Візуалізація може допомогти досягти всебічного розуміння діалектного матеріалу та розвинути здатність розрізняти та аналізувати діалектні особливості на всіх рівнях структури мови. Відеоматеріали опрацьовують, рецензують та готують до використання науковці Лабораторії діалектологічних та ономастичних досліджень, що діє з 2023 р. на філологічному факультеті Львівського національного університету імені Івана Франка. Лабораторію створено з метою комплексного вивчення діалектів української мови з урахуванням сучасних можливостей автоматизованої роботи з текстовим матеріалом та оцифрування діалектного матеріалу. Вона також має на меті координацію діалектологічних досліджень у регіоні та всій Україні.
Ключові слова: діалектологія, викладання, інтерактивність, діалектний архів, підручник.
Повний текст:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2024.18.4411
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.