УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК УСПАДКОВАНА:
ЯК ПІДТРИМУВАТИ МОТИВАЦІЮ УЧНІВ ДО НАВЧАННЯ

Оксана Туркевич

Анотація


Процес вивчення / засвоєння української мови як успадкованої характеризується такими чинниками, як мотивація, ідентичність та багатомовність.
Мотивація як особливий концепт лінгводидактики має важливе значення, а від її трактування, усвідомлення та безпосереднього врахування на практиці залежить якість та результат навчання. Метою статті є проаналізувати різні види мотивації як основоположного концепту, який впливає на процес викладання / вивчення / засвоєння української мови як успадкованої в дитячій аудиторії.
Інструментальний та інтегративний типи мотивації можуть накладатися або бути специфічно вираженими відносно нової ситуації вивчення успадкованої мови. Також часто трапляються випадки, що спадкомовці мають мотивацію вивчати успадковану мову завдяки причині зв’язку (родинного, патріотичного, щоразу частіше говорять і про генетичний, так звана heritage-related orientation).
Внутрішня та зовнішня мотивація учнів шкільного віку є взаємозумовленою і для тих, хто вивчає успадковану мову, ефективною є модель розмежування між мовною майстерністю та соціопсихологічною потребою в культурній ідентифікації. Власне культурна ідентифікація часто є більш важливим чинником мотивації і переважає.
Ставлення до мови як і важливість самовизначення в межах спільноти і визначають мотивацію, зокрема в українсько-російських двомовців, які вивчають українську мову поза межами України.
Розвідка пропонує дидактичні способи підвищення мотивації учнів та конкретні техніки для цього (наприклад, включити соціокультурний компонент у навчання в класі; розвивати міжкультурну обізнаність студентів; допомагати учням примножувати їхні успіхи малими кроками; підвищувати зацікавленість та залученість учнів до виконання завдань; підвищувати почуття задоволеності учнів), а також поради до трактування та врахування мотивації учнів у кризових ситуаціях, зокрема біженства.
Ключові слова: мотивація, українська мова як успадкована, багатомовність, учень української мови як успадкованої.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2024.18.4400

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.