ТЕКСТОВА КАТЕГОРІЯ ЗВ’ЯЗНОСТІ
У КОМУНІКАТИВНОМУ АСПЕКТІ

Тетяна Єщенко

Анотація


У статті проаналізовано текст як комунікативну одиницю художньої комунікації. Подано
різновиди текстової категорії «зв’язність» й обґрунтовано розуміння цієї інваріантоної ознаки тексту у
єдності формального і семантичного аспектів, здійснити опис референційної, реляційної, топікальної,
смислової (образної, конотативної, асоціативної, логічної), структурно-композиційної, стилістичної,
прагматичної звʼязності художнього тексту й підпорядкуванні її комунікативній меті. Наукова новизна
статті полягає у тому, що вперше у лінгвістиці текстова категорія зв’язності подана у комунікативному
аспекті. Використано методи дослідження: контекстуально-інтерпретаційний (для обґрунтування стату-
су тексту, реконструкції авторського (комунікативного) задуму, мотивів, мети, загального змісту, спря-
мованості тексту на адресата тощо), композиційного (для з’ясування динамічного розгортання тексту),
прагматичного (для ідентифікування засобів реалізації комунікативної взаємодії між адресантом та адре-
сатом, вивчення проблеми комунікативного моделювання тексту, його прагматичної природи й основної
функції – посередника між автором і читачем, вияскравлення прагматичних характеристик інтенцій та
стратегій тексту), семіотичного (для витлумачення тексту як знака). Текстова категорія зв’язності є інва-
ріантною ознакою словесних цілих, експлікованою на комунікативному, прагматичному, референційному
рівнях. Стратегічне комунікативне завдання описуваної категорії – перетворення задуму адресанта в ху-
дожній текст як одиницю обміну інформацією.
Ключові слова: художній текст, комунікативність, категорії тексту, надкатегорії тексту, підкатего-
рії тексту, зв’язність, лінгвістика тексту


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2023.17.3933

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.