СИНТАКСИС У НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ:
ДО ПРОБЛЕМИ НАПОВНЕННЯ КУРСУ

Наталія Фарина

Анотація


У статті проаналізовано питання змістового наповнення курсу методики викладання синтаксису
української мови як іноземної для студентів-філологів. Курс є важливим елементом освітньої програми
підготовки майбутніх викладачів української мови як іноземної. Теоретичною основою дослідження по-
служили праці вчених-лінгвістів на синтаксичну тематику, проте базовими для цього курсу є змістові
мовні компетенції зі синтаксису, які подані в “Стандартизованих вимогах: рівнях володіння українською
мовою як іноземною”. У статті також обґрунтовано необхідність розширити та деталізувати деякі теми,
зважаючи на цілі навчання студентів та практичні виклики (порядок слів у реченні, стилістичні засоби
синтаксису, синтаксична синонімія тощо). Однією з частих причин помилок у синтаксичних структурах
вже на початкових етапах є накладання граматичної системи рідної мови або мови-посередника на укра-
їнську мову. Міжмовні аналогії полегшать навчання й допоможуть уникнути помилок.
Синтаксичні структури – не мета навчання, а ресурси, моделі, якими можна висловити певне
значення. Мета навчання – сформувати вміння комунікативно доречно використовувати ці конструкції.
На високому рівні доцільно збільшувати та урізноманітнювати репертуар синтаксичних структур, якими
іноземець може висловлювати свої думки та емоції, подавати варіантні граматичні форми для вираження
однакового змісту.
Пріоритетним у методиці викладання синтаксису української мови як іноземної вважаємо кому-
нікативно-діяльнісний підхід, адже вміння і навички вербалізувати думки формуються у процесі актив-
ного використання конструкцій. Продуктивними на різних етапах навчання також є діалогоцентричний
і текстоцентричний підходи. У викладанні синтаксису УМІ пропонуємо поєднувати різні рівні аналізу
синтаксичних одиниць: формально-граматичний, семантико-синтаксичний, комунікативний. Як засвід-
чує аналіз, вони не протиставлені, а взаємно доповнюють один одного. Перспективою цього досліджен-
ня є розробка системи комунікативних вправ, яка допоможе студентам вдосконалити та збагатити своє
мовлення.
Ключові слова: синтаксис, синтаксична одиниця, методика викладання синтаксису, українська
мови як іноземна, змістова мовна компетенція.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2023.17.3920

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.