ВИДИ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЕТАПАХ ВИВЧЕННЯ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ: НАПРЯМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Ніна Станкевич

Анотація


Розглянуто основні напрями наукових досліджень однієї з важливих частин науки методики ви-
кладання української мови як іноземної – навчання видів мовленнєвої діяльності. Засвідчено, що методика
викладання української мови як іноземної на новітньому етапі розвитку має потужну наукову теоретичну
базу та численні напрацювання викладачів-практиків.
Зміст методики викладання української мови як іноземної охоплює декілька ланок: основи ме-
тодики викладання, методика навчання фонетики, лексики, граматики в іншомовній авдиторії. Методика
навчання видів мовленнєвої діяльності не лише завершує цю структуру у професійно-методичній підготовці
викладачів української мови як іноземної в межах спеціалізації “Українська мова як іноземна”, а й відпо-
відає вимогам комунікативного методу навчання.
Мовленнєву діяльність розглянуто як активний, цілеспрямований процес передавання чи сприйман-
ня інформації, що реалізується у видах мовленнєвої діяльності – говорінні, письмі, читанні та аудіюванні.
Узагальнено наукові проблеми з продуктивних і рецептивних видів мовленнєвої діяльності, яким
присвячені численні наукові праці (дисертації, монографії, наукові статті) українських мовознавців. За-
значено на одностайному утвердженні в науковій сфері принципу взаємопов’язаного навчання видів
мовленнєвої діяльності. Звернено увагу на опрацювання загальнотеоретичних питань, що стосуються
кожного виду, та специфічні проблеми, що стосуються текстової основи навчання (діалог / монолог, текст
для читання, аудіотекст, письмовий твір), розкриття методичного потенціалу конкретних жанрів текстів,
прийомів і методів роботи з ними в різних за віком, за фахом і рідною мовою іноземців.
Виявлено найбільш продуктивні напрями наукових досліджень – говоріння та читання, що засвід-
чують зростання комунікативно-прагматичної мотивації іноземців у навчанні української мови як іноземної
та потребу наукового осмислення процесу викладання. Окреслено перспективи наукових досліджень, що
передбачають залучення виду діяльності – перекладу, а також вирішення проблеми уніфікації термінів в
межах методики навчання видів мовленнєвої діяльності.
Ключові слова: лінгводидактика, методика навчання видів мовленнєвої діяльності, говоріння, чи-
тання, аудіювання, письмо.


Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2023.17.3914

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.