ЗАСВОЄННЯ СТУДЕНТАМИ-ІНОЗЕМЦЯМИ СЕМАНТИКИ ТА ФОРМАЛЬНОЇ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ДАВАЛЬНОГО ВІДМІНКА ІМЕННИКІВ

Ірина Муляр

Анотація


У статті розглянуто одне з актуальних питань вивчення граматичної системи на уроках української мови як іноземної, яке пов’язане із засвоєнням формальної репрезентації та семантики давального відмінка іменників. Подано технології вивчення граматики, зокрема опанування формами давального відмінка іменників та усвідомлення його значення на основі узагальненого досвіду викладання цієї граматичної теми іноземним студентам підготовчого відділення. Проаналізовано методичні особливості викладання української мови як іноземної на початковому етапі, який поєднує елементарний та базовий рівні вивчення української мови як іноземної. Подано певні теоретичні відомості з граматичної системи української мови, зумовлені практичним спрямуванням навчання. Зазначено, що вироблення комунікативних навичок неможливе поза формуванням граматичних навичок, пов’язаних із вибором та вживанням у мовленні потрібних відмінків. Свідоме володіння граматичною будовою мови допомагає будувати власні висловлення, водночас неточне розуміння граматичних одиниць і їх місця в граматичній системі гальмує та уповільнює мовну практику, викликає різні помилки в мовленні іноземців. Наголошено, що вивчення граматики не виокремлюють як самостійний напрям роботи на уроках української мови як іноземної. Методика української мови як іноземної передбачає вивчення граматичних одиниць через одиниці, форми, моделі, через ситуативно-тематичну організацію навчального процесу, через практику мовлення. Перед студентом постає завдання висловити думку, і граматика стає інструментом вирішення та засобом комунікативної рефлексії. Простежено, що давальний відмінок дозволяє виразити певний спектр значень, основними з яких є значення суб’єкта й об’єкта дії та ознаки предмета. Засвоєнню іноземними студентами семантики давального відмінка сприяють різноманітні вправи, спрямовані на формування граматичних навичок та вирішення комунікативних завдань засобами мови. Ключові слова: відмінки української мови, давальний відмінок, українська мова як іноземна, граматичні навички, мовні, мовленнєві, комунікативні компетенції.

Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2022.16.3726

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.