УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК УСПАДКОВАНА У ШКОЛАХ УКРАЇНОЗНАВСТВА В ДІАСПОРІ

Христя Піхманець

Анотація


Довгий час ми, закордонні українці, у роботі з нашими дітьми, зокрема в українознавчих суботніх чи недільних школах за кордоном, вагалися, який методичний підхід у викладанні вжити, позаяк ми не знали, до якої категорії слухачів належать наші учні. Більшість дітей наших шкіл не є носіями української мови, бо в соціумі спілкуються не українською, але також вони не є іноземцями, щоб вчити українську як іноземну, бо вдома з рідними спілкуються українською або чують цю мову. Більше того, ми не можемо відкидати їхнього українського походження та коріння, яке «заперечує» викладання української мови як іноземної. Переклад терміна на позначення проблематики викладання української мови як успадкованої запропонувала доцентка Оксана Туркевич на одній з конференцій. Англійською цей термін звучить як “heritage language”. Паралельно використовують також інші позначення: домашня мова, мова предків чи мова іммігрантів. [2:1] У США проблематикою успадкованих мов займаються з 90-х років минулого століття, але, на жаль, не українською як успадкованою, хоча українськомовна громада тут представлена значною мірою. Мета статті – синтезувати напрацювання та досвід колег, які досліджують успадковані мови в США; пояснити різницю між викладанням української як рідної, іноземної та успадкованої; запропонувати наш досвід та підходи до навчання дітей в школах українознавства за кордоном не лише для того, щоб після ретельної роботи та впровадження практики викладання української як успадкованої ми змогли покращити якість викладання, але й для того, щоб українська мова змогла зайняти гідне місце серед інших успадкованих мов, які активно і цікаво вивчають у США та світі. Ключові слова: українська мова як успадкована, українська мова як іноземна, українська як рідна, методика викладання української як успадкованої, мовні навички, мовна компетенція, автентичні матеріали, соціокультурна ситуація, соціокультурні матеріали, послідовна та паралельна двомовність.

Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/ufl.2022.16.3719

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.