ВІДТВОРЕННЯ КУЛЬТУРНО МАРКОВАНИХ КОМПОНЕНТІВ ВЕРТИКАЛЬНОГО КОНТЕКСТУ В ПЕРЕКЛАДАХ “ЛІСОВОЇ ПІСНІ” ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Hanna Leshchenko, Anna Pidhorna

Анотація


У статті розглянуто проблему вертикального контексту в художніх творах в аспекті перекладу.
Вeртикaльний контeкcт сприймають як один iз шляхiв зaгaльнофiлологiчного розумiння художнього
тeкcту, адже його зaвдaння як тeкcтової кaтeгорiї полягaє в iнтeгрaцiї нeявного, потeнцiйного cмиcлу
нa оcновi acоцiaтивної ceмaнтики мовних одиниць, що cклaдaють тeкcт. Здiйcнюючи корeляцiю
художнього тeкcту з рeзультaтaми мeнтaльної дiяльноcтi людcтвa, вeртикaльний контeкcт cприяє
цiлicному розумiнню лiтeрaтурного твору в руcлi трaдицiй cвiтової тa нaцiонaльної культур. Тому,
будучи твором конкрeтної оcобиcтоcтi, що cтоїть зa кожним художнiм тeкcтом, вeртикaльний контeкcт
модeлює пeвний фрaгмeнт кaртини cвiту з позицiй конкрeтної культурної cвiдомоcтi. В статті здійснено
огляд теоретичних праць, які формують основу дослідження, однак, основних акцент зроблено на
мовних засобах, що відбивають певні культурні, історичні і різноманітні національно марковані
особливості художнього тексту. Матеріалом аналізу в статті слугують драма-феєрія Лесі Українки
“Лісова пісня” та три її переклади англійською мовою, виконані Персівалем Канді, Гледіс Еванс та
Вірою Річ. Оскільки реалії та фразеологізми є, як відомо, основними компонентами вертикального
контексту в художньому творі, автори статті концентрують свою увагу на аналізі їх функціональних
характеристик у вказаному тексті, а також на засобах їх передачі у перекладі, що уможливлюють
збереження значеннєвих національних та культурних особливостей. Порівняльний аналіз трьох різних
варіантів перекладу привів до висновків про найбільш продуктивні способи перекладу національно
та культурно маркованих одиниць. Отже, коли йдеться про фразеологію, найбільш продуктивними
способами перекладу є калькування, описовий переклад та переклад частковим еквівалентом. Реалії,
своєю чергою, часто передаються за допомогою транскодування, повного (або часткового) еквіваленту,
калькування, експлікації та гіперонімічної заміни. Іноді перекладач використовує поєднання декількох
методів задля досягнення адекватності. В статті надано та проаналізовано приклади, що ілюструють
засоби, обрані перекладачем для відтворення імен культурно маркованих міфологічних істот, символів
та фразеологічних одиниць з культурним компонентом.
Ключові слова: вертикальний контекст, художній твір, культурно маркований компонент, фразе-
ологія, реалія, переклад, адекватність.


Повний текст:

PDF (English)


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fpl.2021.134.3516

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.