ОРФЕЙ І ПРОМЕТЕЙ: ПРОТИСТАВЛЕННЯ ДВОХ ПРИНЦИПІВ КУЛЬТУРИ В СОЦІАЛЬНО-ПСИХОАНАЛІТИЧНІЙ МАТРИЦІ ОПОВІДАННЯ «ПІД ДОЩ» (1925) ДМИТРА БОРЗЯКА

Ірина Бестюк

Анотація


Соціально-психоаналітична теорія Герберта Маркузе про два принципи культури, асоційовані з Прометеєм (продуктивність ціною репресованої рефлексії) та Орфеєм (досвід свободи, гри й чуттєвості), корегує міфософську парадигму літературного періоду 1917–1934 років: аналізовані художні тексти доводять, що мистецьким принципом совєтської реальності постає не Орфей, знаковий у символістській естетиці й поетиці 1910-х, а співвідносний зі стрімкою індустріалізацією аванґардистських 1920-х Прометей. Ключові слова: Прометей, Орфей; плакат, музика (танець); міф, архетип; оповідання, повість; символізм, аванґардизм.

Повний текст:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpl.2018.67.8995

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.