ІНСТРУМЕНТИ ШІ, ГЕНЕРУВАННЯ ТЕКСТІВ ТА КОНЦЕПТИ НАВЧАЛЬНОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Roman Krokhmalnyi, Halyna Krokhmalna

Анотація


В основу цього дослідження покладено особливості формування сучасної навчальної комунікації. Автори звертаються до окремих висновків, які актуалізовано в сучасному українському науковому дискурсі. Йдеться про проблему вибору швидкості реалізації тексту, його динамічну природу, яку пов’язують із сучасними технологічними можливостями, мережевим мисленням та інтелектуальними інструментами генерації тексту. Дослідники з’ясовують роль та особливості впливу інструментів штучного інтелекту (далі – інструментів ШІ) на освітні технології, розглядають чинники мотивації та співвідношення освітнього простору і динамічного інформаційного середовища. Концепт швидкості реакції генераторів тексту на запит користувача – один із найбільш очевидних світоглядних чинників зміни у навчальній комунікації, що тісно пов’язують із процесами персоналізації навчання, автоматизацією оцінювання знань здобувачів освіти, індивідуальною підтримкою освіти, специфікою швидкості доступу до інформації та вкрай важливими антропологічними чинниками, що передбачають розвиток критичного мислення та здатності аналізувати явища. Концептуальні елементи, які забезпечують якісні характеристики освіти (доступність контенту, процеси цифровізації, креативність у підходах та освітня взаємодія з використанням інструментів ШІ), на думку авторів статті, засвідчують певний актуальний зріз стану сучасної навчальної комунікації. Активний розвиток нових і системне вдосконалення чинних цифрових компетентностей мережевого мислення повинні забезпечити стабільність якісного розвитку освітніх технологій. Певного значення набуває процедура розробки етичного алгоритму, який узгодить особливості взаємодії з інструментами штучного інтелекту в науковій та освітній комунікації, важливим є і формування в академічної спільноти свідомого розуміння перспективних можливостей інтелектуальних засобів, зокрема впливу широкого використання технологій генерування тексту на педагогічну комунікацію.

Ключові слова: інструменти ШІ, цифрові компетентності, навчальна комунікація, освітні технології, генерація тексту.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Березенська С. М. Засоби e-learning в організації роботи з теоретичним контентом з технічних дисциплін. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2016. Вип. 2. С. 38–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2016_2_5.
  2. Діденко Л. В. Ґенеративний штучний інтелект: варіативи перспектив та утруднень у вищій освіті. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки : матеріали Всеукраїнського наук.-педагог. підвищення кваліфікації, 31 липня – 10 вересня 2023 року. Одеса : Вид. дім “Гельветика”, 2023. URL: https://cuesc.org.ua/images/informlist/Maket_advanced_training_PSAU.pdf.
  3. Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал “Університети і лідерство”. 2023. № 15. С. 66–82. DOI : https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82.
  4. Ілляхова М. В. Типологія креативного освітнього контенту в умовах цифрової творчості. Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (Київ, 19 квітня 2018 р.). Київ, 2018. Ч. 1. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/185263513.pdf#page=217.
  5. Крохмальна Г. І. Сучасні тенденції навчальної комунікації вчителя початкової школи. Наступність дошкільної та початкової освіти в контексті соціальної мобільності : матеріали теорет.-практ. семінару, 20 січня 2017 р. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2017. С. 104–107.
  6. Крохмальний Р. Веб-сайт Львівського національного університету імені Івана Франка 2.0. (перший етап: перспективні задуми і методологія інформаційного наповнення). Вісник Львівського університету. Серія книгознавство, бібліотекознавство та інформаційні технології. 2017. Вип. 11,12. С. 119–127.
  7. Мельник А. В. Застосування штучного інтелекту в освітньому середовищі: потенціал та виклики. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ.конф. (7 квітня 2023 р.). 2023. URL: http://eprints.zu.edu.ua/37171/1/% 0%A3.pdf.
  8. Павлиш Т., Басараб В., Терещенко О., Рогів М. Цифровізація освітнього процесу в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану. Освітні обрії. 2023. Т. 56. № 1. С. 106–109.
  9. Певень К., Хміль Н., Макогончук Н. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка»; Серія «Психологія»; Серія «Медицина». 2023. № 11(29). С. 306–316. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/download/5496/5527.
  10. Політика використання штучного інтелекту для академічної діяльності в КПІ ім. Ігоря Сікорського 2023. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/70b895b5-1339-4d51-975b-a6114035c950/content.
  11. Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження від 02.12.2020 р. № 1556-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text.
  12. Ребуха Л., Брик Р. Інформаційно-освітній простір закладу освіти: структурно-функціональні особливості освітнього веб-сайту. Гуманітарні студії : історія та педагогіка. 2022. № 2. С. 103–114. URL: http://gsip.wunu.edu.ua/index.php/gsipua/article/view/56.
  13. Результати всеукраїнського дослідження про перспективи використання ШІ в загальній середній освіті. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/rezultati-vseukrayinskogo-doslidzhennya-pro-perspektivi-shi-v-zagalnij-serednij-osviti.
  14. Сахно О. В. Цифрова компетентність і технології для освіти: принципи та інструменти. Імідж сучасного педагога. 2023. № 6 (195). С. 10–14. DOI: https://.org/10.33272/2522-9729-2020-6(195)-10-14.
  15. Слободянюк І. Ю. Використання національної онлайн-платформи з цифрової грамотності при підготовці бакалаврів спеціальності «Право». Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. Вип. 6. С. 45–52. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-66-45-52.
  16. Терепищий С. Медіаграмотність в епоху штучного інтелекту: інтеграція інструментів і методів штучного інтелекту в сучасні педагогічні підходи. Педагогіка. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 60. С. 195–202.
  17. Черних В. Аналіз стану формування методики навчання основ штучного інтелекту у педагогічних ВНЗ. Наукові записки. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Ч. 2. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. Вип. 5. 238 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/228635358.pdf.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12257

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.