ПРОФЕСІЙНА МОБІЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА ЯК ВИМОГА СЬОГОДЕННЯ

Olena Lushchynska, Mariya-Tereza Sholoviy

Анотація


Ґрунтовно досліджено феномен професійної мобільності педагогів, розкрито його сутність, значення та вплив на особистий розвиток, самореалізацію та професійний успіх освітян. Запропоновано результати теоретичного дослідження професійної мобільності педагога як наукової проблеми. На основі аналізу наукових джерел виокремлено динамічний характер професійної мобільності, що включає зміну професії, підвищення кваліфікації, зміну посади та місця роботи. Ці зміни можуть бути як внутрішньопрофесійними, так і зовнішніми, зумовлюючись як власними прагненнями педагога до самовдосконалення, так і зовнішніми факторами, пов’язаними з розвитком освітньої системи, динамікою ринку праці, демографічними змінами тощо.

Висвітлено різні види професійної мобільності, зокрема горизонтальну та вертикальну, висхідну та низхідну. Також розглянуто критерії диференціації професійно-педагогічної мобільності особистості. З’ясовано важливість професійної мобільності для особистого розвитку педагогів, їхньої самореалізації та професійного успіху. Зазначено, що професійна мобільність відкриває перед освітянами нові кар’єрні можливості.

Наголошено на важливості особистісних якостей індивіда у формуванні професійної мобільності, зокрема, відкритості до нового, готовності до навчання, вміння працювати з інформацією. Також виокремлено комунікативні, презентаційні навички, стресостійкість та лідерські якості. На основі педагогічних досліджень розкрито сутність поняття професійної мобільності як важливої риси сучасного педагога, яка сприяє його професійному розвитку та успішності в роботі. Уточнено якості педагога, які сприяють успішній професійній мобільності.

Виокремлено необхідність педагога постійно оновлювати свої знання та навички, щоб бути конкурентоспроможним на ринку праці у сучасному світі, де інформація стає дедалі доступнішою, а технології розвиваються стрімкими темпами.

На основі проведеного опитування виокремлено й охарактеризовано фактори, які впливають на професійну мобільність педагогів. Запропоновано шляхи подолання низького рівня професійної мобільності педагогів.

Ключові слова: мобільність, професійна мобільність, педагог, освіта, особистісні якості педагога.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Біда О. А. Професійна мобільність як фактор професійної успішності сучасного фахівця. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Педагогічні науки. 2019. Вип. 178. С. 17–21.
  2. Брижак Н. Професійна мобільність як фахова якість майбутнього вчителя. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип. 1. С. 67–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2016_1_16 (дата звернення 13.04.2024).
  3. Галюка О. С. Соціальна мобільність педагога : сутність та зміст поняття. Педагогічний процес : теорія і практика. Серія : Педагогіка. 2019. № 1–2 (64–65). С. 29–36.
  4. Закон України “Про вищу освіту”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 10.04.2024).
  5. Кіліченко О. Професійна мобільність учителя початкової школи: курс лекцій, опорні схеми. Івано-Франківськ : ПНУ, 2017. 112 с.
  6. Постанова Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 р. № 579 “Про затвердження Порядку реалізації права на академічну мобільність”. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/248409199 (дата звернення: 10.04.2024).
  7. Пріма Р. М. Компонентно-структурний аналіз сутнісної характеристики феномена “професійна мобільність учителя”. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. Вип. 8. С. 146–151.
  8. Пріма Р. М. Професійна мобільність фахівця як наукова проблема. Педагогіка, психологія та медикобіологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2008. № 1. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-01/08prmssp.pdf (дата звернення: 10.04.2024).
  9. Тимченко О. В. Професійна мобільність – один із критеріїв якісної підготовки майбутніх педагогів. Народна освіта : електронне наукове фахове видання. 2019. № 3 (39). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5935 (дата звернення: 13.04.2024).
  10. Фамілярська Л. Мобільність сучасного вчителя: теоретико-методологічний аспект. Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. Вип. 4. С. 16–20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2016_4_5 (дата звернення: 10.04.2024).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12243

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.