ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ОПТИМІЗАЦІЇ ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ САМООСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

Nazarii Naumenko

Анотація


У статті йдеться про необхідність оптимізації самоосвітньої діяльності студентів педагогічного університету за умов впровадження інноваційних технологій, існуючого дефіциту часу, затребуваності постійного підвищення кваліфікації фахівців. Проаналізовано підходи вітчизняних дослідників до визначення сучасних особливостей самостійної роботи здобувачів вищої освіти. Запропоновано визначення самостійної роботи студентів у закладі вищої освіти.

Акцентовано увагу на проєктній технології, зокрема на вебквестах як ефективному підході до організації самостійної роботи студентів педагогічного університету.

Сформульовано організаційно-педагогічні умови досягнення оптимальної результативності самостійної роботи студентів педагогічного університету: включення студентів до проєктної діяльності на основі інтердисциплінарного підходу; застосування хмарних мережевих технологій в організації проєктної діяльності майбутніх учителів на основі інтердисциплінарного підходу; оволодіння майбутніми педагогами універсальними когнітивними та метакогнітивними стратегіями самоосвіти в процесі проєктної діяльності, що організується засобами хмарних технологій; поєднання колективної та індивідуальної форм пізнання в проєктній діяльності, що забезпечує можливості для самоактуалізації особистості майбутніх учителів. Узагальнено ознаки, що підтверджують доцільність застосування вебквесту в самостійній роботі майбутніх учителів: проблемний характер завдання; рольові настанови; поєднання індивідуальної та групової форм самостійної роботи; акумулювання різних видів діяльності (пізнавальної, інформаційно-пошукової, аналітико-дослідницької).

Розглянуто сучасну оптимальну форму організації самостійної роботи студентів – інтердисциплінарний вебквест, орієнтований на самостійний пошук вирішення проблемних завдань, зміст яких виходить за межі конкретної дисципліни. Проаналізовано особливості діяльності студентів і викладача відповідно до структури інтердисциплінарного вебквесту (цільовий, змістовний, інформаційний, презентаційний блоки).

Ключові слова: організаційно-педагогічні умови, самостійна робота, студенти, оптимізація, проєктна технологія, вебквест, інтердисциплінарність, хмарні технології.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Васиньова Н. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня: досвід і сучасні вимоги. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 55. Т. 1. С. 221–226.
  2. Воєводко Л. М. Організація самостійної роботи здобувачів вищої освіти : зб. наук. праць «Педагогічна освіта: теорія і практика». Кам’янець-Подільський, 2016. Вип. 21. С. 25–31.
  3. Волошина Т. В. Використання гібридного хмаро орієнтованого навчального середовища для формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій : дис. канд. пед. наук. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. 2018. URL: http://surl.li/hkmnb.
  4. Галузяк В. М., Сметанський М. І., Шахов В. І. Педагогіка : Навч/ посібник. 5-е вид., виправл. і доповн. Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. 400 с.
  5. Галушка З. І. Методологія та методика наукового дослідження : навч.-метод. посібник. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2023. 220 с.
  6. Жукова О. С. Формування пізнавальної активності студентів при застосуваннів навчальному процесі нових інформаційних технологій. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/joumal/2008-06/08zostep.pdf.
  7. Капран С. Б. Організація самостійної роботи майбутніх організаторів діловодства (державні установи). Молодий вчений. 2014. № 2(5). С. 112-115. URL: https://core.ac.uk/dowTiload/pdf/32309821.pdf.
  8. Кашина Г. С. Інформаційно-технологічне забезпечення неперервної освіти та професійної діяльності педагогів. Управління системами післядипломної освіти для сталого розвитку : колективна монографія / за заг. ред. Н. Рідей. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019, С. 528–544.
  9. Ковальова В., Остапенко Л. Огляд інструментальних можливостей для створення вебквестів освітнього призначення. Науково-дослідна робота студентів як чинник удосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя : зб. наук. праць. Харків : Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023. Вип. 22. С. 72–80.
  10. Малихін О. В. Організація самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів: теоретико-методологічний аспект : монографія. Кривий Ріг : Вид. дім, 2009. 307 с.
  11. Мармаза О. І. Самостійна робота як ефективний засіб професійного розвитку студента. Модернізація освітнього процесу в Інституті підвищення кваліфікації, перепідготовки : матеріали методолог. семінару / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. проф. Р. І. Черновол-Ткаченко. Харків : Щедра садиба плюс, 2016. С. 19–34.
  12. Микитенко П. В., Галицький О. В. Використання сучасних хмарних технологій у навчальному процесі закладу вищої освіти. Освітній дискурс : зб. наук. праць. 2021. Вип. 33 (5). С. 7–17.
  13. Нестерова Н. Технологія “веб-квест” як ефективний стимул навчальної діяльності студентів ЗВО. Сучасні гуманітарні дослідження молодих науковців у глобалізаційному світі: виклики, інновації, безпека : тези Міжнар. очно-дист. наук.-практ. конф. молодих вчених (6–7 листопада 2023 р.) : у 2-х ч. Ч. 1. / за заг. ред. О. М. Прохорчука. Київ, 2023. С. 128–131.
  14. Ніколенко Л. М., Ільченко Л. А. Самостійна робота за дистанційної форми навчання: результати опитування студентів. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. Вип. 194. С. 162–167.
  15. Чусова О. М., Ваколя З. М., Чейпеш І. В. Педагогічні основи дистанційного навчання. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 80. Т. 2. С. 167–170. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3481.
  16. Яремчук Н., Сениця Н. Педагогічні умови формування віртуального освітнього простору закладу вищої освіти. Молодь і ринок. 2021. № 7, 8 (193–194). С. 54–61.
  17. Dodge B. WebQuests: a technique for Internetbased learning. Distance Educator. 1995. No. 1. P. 10–13. URL: http://webquest.org/.
  18. March T. Web-Quests for Learning. URL: http://tommarch.com/strategies/webquests. Cambridge Academic Content Dictionary. Cambridge University Press, 2023. URL: https://dictionary.cambridge.org/quest.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12239

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.