СТРУКТУРУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ЦІЛЕЙ У ПСИХОЛОГІЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ

Olena Halian

Анотація


У статті репрезентовано погляд на особливості професійного становлення майбутніх вихователів. Актуалізовано проблему оптимального використання ресурсів навчально-професійної діяльності для формування рефлексивних і прогностичних умінь студентів, мислесхем їх майбутньої діяльності. Пріоритетом визнано розуміння та використання ними знань про психологічні особливості дитини в організації взаємодії з нею, її вихованні та навчанні, творенні спільного з батьками середовища її розвитку. Основу професійного зростання майбутніх вихователів розглянуто в аспекті спеціального структурування цілей опанування дитячої психології, що, з одного боку, детермінує науково обґрунтований добір засобів і способів створення середовища розвитку дитини, а з іншого – спонукає до екстраполяції психологічних знань на інші освітні компоненти та практику організації навчання, виховання і розвитку дітей раннього й дошкільного віку. Метою наукової розвідки стало розкриття змістового наповнення схем миследіяльності майбутніх вихователів під час засвоєння ними фактів, закономірностей і механізмів психічного розвитку дітей з урахуванням системи навчальних цілей. У сучасній інтерпретації таксономії Блума запропоновано структуровану інформацію про когнітивні процеси та систему відповідних завдань, які забезпечують набуття фактологічних, концептуальних, процесних та метакогнітивних знань про психічні прояви дітей, їх детермінацію. Рефреном психологічної підготовки майбутніх вихователів та орієнтиром у виборі її ціле-змістового складника визнано ідею ціннісного ставлення до дитини. Обґрунтовано основні підходи та логіку її генерування у студентів як важливий складник побудови ними матриці розуміння дитини у вимірах становлення її особистості, розвитку індивідуальності та суб’єктності.

Ключові слова: ідея ціннісного ставлення до дитини, таксономія цілей, контекст взаємодії, мислесхеми, навчально-професійна діяльність, професійна підготовка.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Аніщук А. Професійна підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Професійна підготовка. Психолого-педагогічні науки. 2020. № 4. С. 59–67.
  2. Галян О. Компетентнісний вимір професійно орієнтованого освітнього середовища закладу вищої освіти. Психологія особистості фахівця в умовах воєнного часу та поствоєнної реабілітації : матер. VIII Всеукр. наук.-практ. конф. (Львів, 27 жовтня 2023 р.). Львів, 2023. С. 70, 71.
  3. Галян О. Психологія дитяча: посібн. для самостійної роботи. Львів, 2023. 90 с.
  4. Лохвицька Л. Дослідницький компонент у професійній підготовці здобувачів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта: сучасні тенденції. Preschool Education: Global Trends. 2023. Vol. 3. С. 107–129.
  5. Нариси з аксіології особистості: дитина і вихователь / за ред. В. Ляпунової. Мелітополь, 2019. 144 с.
  6. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до психолого-педагогічного супроводу раннього розвитку дітей: проміжний звіт про виконання наукового дослідження / Київський університет імені Бориса Грінченка. 2023. URL: http://surl.li/siauz.
  7. Трофаїла Н. Сучасна професійна підготовка майбутніх вихователів у системі дошкільної освіти України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2019. № 65. Т. 1. С. 89–92.
  8. Цюра С. Педагогіка особистого досвіду. Львів : ЛНУ, 2006. 185 с.
  9. Шовш К., Біда О., Маргітич А. Особливості професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2022. № 207. С. 376–380.
  10. Anderson L. & Krathwohl D. R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessin: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York : Longman, 2001. 336 p.
  11. Hnizdilova O., Czepil M., Karpenko O. Practical Training as a Necessary Component of Future Professional Preschool Teacher’s Training in Higher Educational Institutions in Ukraine. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J., Paedagogia-Psychologia. 2023. Vol. 36(3). S. 145–155. DOI: 10.17951/j.2023.36.145-155.
  12. Zahorodnia L., Melnyk I., Chepil M., Karpenko O. et al. Crisis challenges in societal development and the peculiarities of preparing preschool education specialists in these conditions. Revista de Gestão Social e Ambiental. 2023. Vol. 17(5). P. 1–16. DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v17n5-001.
  13. Volynets Yu., Stadnik N., Volynets E. Formation of future specialists’ readiness for preschool education in carrying out professional activity in the conditions of European integration. Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect. Riga ; Latvia : Baltija Publishing, 2020. P. 39–55. DOI: 10.30525/978-9934-588-38-9-3.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12235

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.