ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ДИДЖИТАЛІЗАЦІЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Andriana Shyshak

Анотація


Протлумачено педагогічні умови формування інформаційно-цифрових умінь молодших школярів у процесі диджиталізації початкової освіти як якісну характеристику комплексу процесів та явищ під час цифрової трансформації початкової освіти, що впливають на ефективне становлення в учнів початкової школи інформаційно-цифрових умінь. Окресленими педагогічними умовами визначено такі: розвиток позитивної мотивації та ціннісного ставлення молодших школярів до оволодіння інформаційно-цифровими вміннями, формування навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів під час роботи з цифровою інформацією, створення освітньо-розвивального середовища початкової школи для формування у молодших школярів інформаційно-цифрових умінь, стимулювання конструктивно-продуктивної рефлексії під час опрацювання цифрової інформації та онлайн-комунікації у здобувачів початкової освіти.

Охарактеризовано педагогічні умови формування інформаційно-цифрових умінь молодших школярів у процесі диджиталізації початкової освіти:

– розвиток позитивної мотивації та ціннісного ставлення молодших школярів до оволодіння інформаційно-цифровими вміннями передбачає формування двох новоутворень: позитивної мотивації та ціннісного ставлення;

– формування навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів під час роботи з цифровою інформацією охоплює становлення у здобувачів початкової освіти діалектичної єдності двох видів діяльності: навчальної та пізнавальної;

– створення освітньо-розвивального середовища початкової школи для формування у молодших школярів інформаційно-цифрових умінь передбачає систему впливів та умов формування і розвитку особистості молодшого школяра на таких рівнях: державному та регіональному, конкретного закладу освіти та класу;

– стимулювання конструктивно-продуктивної рефлексії під час опрацювання цифрової інформації та онлайн-комунікації у здобувачів початкової освіти охоплює сприяння виконувати три її види: ретроспективний, ситуативний та перспективний.

Ключові слова: педагогічні умови, інформаційно-цифрові вміння, позитивна мотивація, ціннісне ставлення, навчально-пізнавальна діяльність, освітньо-розвивальне середовище, конструктивно-продуктивна рефлексія, молодші школярі, початкова школа, диджиталізація початкової освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


1. Бойко О. Ю. Віртуальна комунікація як педагогічна проблема. The 7 th International scientific and practical conference “Modern research in world science”. (Lviv, Ukraine, October 2–4, 2022). Lviv : SPC “Sci-conf.com.ua”, 2022. P. 420–426.

2. Гагарін М. Морально-естетичні почуття як провідна складова емоційно-почуттєвої сфери молодших школярів. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. праць УДПУ. Київ : Міленіум, 2006. Вип. 16. С. 67–74. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/psuh_pedagog _probl_silsk_shkolu/16/visnuk_11.pdf (дата звернення: 08.04.2024).

3. Державний стандарт початкової освіти. Київ, 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 02.03.2024).

4. Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.02.2024).

5. Концептуальні засади реформування середньої школи “Нова українська школа”. Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 19.02.2024).

6. Лупінович С. М. Формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07. Тернопіль, 2006. 13 с. URL: https://nenc.gov.ua/doc/autoref/lupinovich.pdf (дата звернення: 01.03.2024).

7. Макар Л. М. Сутність освітнього середовища в педагогічному процесі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 30 (83). С. 229–236. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2013_30_37 (дата звернення: 01.03.2024).

8. Мацко Л. А., Прищак М. Д., Годлевська В. Г. Основи психології та педагогіки : навч. посібник. Вінниця : ВНТУ, 2009. 163 с.

9. Олешко А. А., Усатенко А. О. Формування та розвиток цифрової компетентності персоналу. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 23. С. 16–19.

10. Писарчук О. Т. Активізація навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів в умовах освітньо-розвивального середовища: проблеми і шляхи розв’язання. Sciens and Education a New Dimension. Pedagogy and Phsychology. Budapest, 2014. T. 2 (10), Iss. 20. С. 90–93.

11. Писарчук О. Т. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до організації освітньо-розвивального середовища : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2016. 21 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/6311/1/Pysarchuk.pdf (дата звернення: 14.02.2024).

12. Подкоритова Л. О. Визначення видів рефлексії у наукових джерелах. Проблеми сучасної психології. 2017. Вип. 37. С. 343–358.

13. Про затвердження типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи : Наказ Міністерства освіти і науки України від 07 лютого 2020 р. № 143. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/604/b84/5b9/604b845b91fa0446801811.pdf (дата звернення: 10.02.2024).

14. Резвих Є., Булах І. Мотивація професійної діяльності дорослих. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Київ, 2022. Вип. 17 (62). С. 96–108. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37076/Rezvykh.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 05.03.2024).

15. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ : Вид-во “Світоч”, 2019. 336 с.

16. Чайка В. М., Шишак А. М. Діджиталізація початкової освіти: сутність та основні напрями ефективного забезпечення. Україна на шляху відновлення: завдання науки і освіти в європеїзації держави : матеріали Всеукр. міжгалузевої наук.-практ. онлайн-конф. (м. Київ, 17–19 трав. 2023 р.). Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2023. С. 156–163.

17. Чайка В. М. Основи дидактики : навч. посібник. Київ : Академвидав, 2011. 240 с.

18. Чайка В., Шишак А. Інформаційно-цифрові вміння учнів початкової школи: сутність, види, змістові характеристики. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. № 1. С. 69–77.

19. Шишак А. Формування навчально-пізнавальної діяльності учнів початкової школи в процесі роботи з цифровою інформацією. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. № 2. C. 34–41.

20. Шишак А. М. Вміння молодших школярів самостійно виявляти та вирішувати елементарні технічні проблеми: сутність і характеристика. Importance of Soft Skills for Life and Scientific Success: Proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Internet Conference, March 7–8, 2024. Dnipro, Ukraine: FOP Marenichenko V. V. С. 226–228.

21. Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2017. 48 p. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281 (дата звернення: 08.04.2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12232

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.