ВПЛИВ ГЕНЕЗИСУ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ СИСТЕМ НА ТЕХНОЛОГІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ

Volodymyr Senyk, Oleg Zachek, Taras Rudyy, Tetiana Maherovska

Анотація


Проведено аналіз наукових публікацій, присвячених дослідженню впливу інформаційно-комунікаційних систем на технології дистанційного навчання в Україні. У дослідженні застосовано низку філософських (діалектичний, феноменологічний), загальнонаукових (аналіз, синтез, івент-аналіз, контент-аналіз, узагальнення) та конкретно-наукових (бібліометричний) методів пізнання. Описано генезис використання інформаційно-комунікаційних систем в освіті: від створення комп’ютерних презентацій, навчальних ігор, простих програм для тестування до застосування штучного інтелекту. З’ясовано, що сучасні цифрові технології є важливою передумовою успішності як освітнього процесу загалом, так і дистанційного навчання зокрема. Зосереджено увагу на тому, що використанню інформаційно-комунікаційних систем притаманна велика кількість недоліків і для їх подолання потрібно, щоб використання інформаційних технологій у процесі навчання було методично обґрунтоване та забезпечене відповідними методичними рекомендаціями. Зазначено, що переваги та недоліки є потенційними чинниками удосконалення дистанційної освіти, які суттєво впливають на досягнення програмних результатів навчання. Означено, що технології дистанційної освіти значно впливають на якість освітнього процесу шляхом формування освітніх компетентностей фахівців різних галузей знань. Зосереджено увагу на відсутності достатньої кількості досліджень впливу становлення інформаційно-комунікаційних систем на технології дистанційного навчання та, паралельно, на забезпечення якості освітнього процесу (досягнення програмних результатів навчання). Закладено основи для проведення подальших наукових пошуків впливу інформаційних технологій на формування загальних і професійних компетентностей фахівців різних галузей знань під час дистанційного навчання.

Ключові слова: дистанційна освіта, системи дистанційного навчання, якість навчання, інформаційні технології, освітні компетентності.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Васильченко Л. В. Аналіз програмно-інструментальних платформ дистанційної освіти. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2011. № 4. С. 10–15. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/470.
  2. Глинський Я. М., Пукач П. Я. Досвід змішаного навчання інформатики студентів економічних спеціальностей з використанням засобів LMS Moodle та Youtube. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 83. № 3. С. 113–129. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.3945.
  3. Демида Б., Копил І., Сагайдак С. Системи дистанційного навчання: огляд, аналіз, вибір. Комп’ютерні науки та інформаційні технології. 2011. № 694. С. 98–107. URL: https://ena.lpnu.ua/ handle/ntb/10662.
  4. Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І. та ін. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Університети і лідерство. 2023. № 15. С. 66–82. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82.
  5. Думанська Т. В. Онлайн-сервіси для дистанційного навчання математики студентів вишів: переваги і недоліки. Фізико-математична освіта. 2020. Т. 3. № 25. Ч. 1. С. 44–48. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-025-3-007.
  6. Дущенко О. Дистанційний курс: особливості розробки і використання. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2020. Т. 8. № 4. С. 1–12. DOI: https://doi.org/10.32919/uesit.2020.04.01.
  7. Коваленко А. Дистанційне навчання іноземної мови за умов пандемії: специфіка форм і методів роботи. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 35. Т. 3. С. 250–255. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-3-3.
  8. Кравцов Г., Одинцов B. Якісні характеристики технологічних платформ дистанційного навчання. Інформаційні технології в освіті. 2010. № 8. С. 31–38. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000200.
  9. Красюк Ю., Шабаліна І. Масштабне тестування студентів з використанням дистанційних технологій. Інформаційні технології в освіті. 2007. № 1. С. 72–77. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000010.
  10. Кудзіновська І. П., Трофименко В. І. Особливості викладання математичних дисциплін у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану. Інтернаука. 2022. № 9. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2057-2022-9.
  11. Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. Т. 38. № 1. С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007.
  12. Мястковська М., Кобилянська І., Васаженко Н. Аналіз недоліків використання інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти. Педагогіка безпеки. 2019. Т. 4. № 2. С. 173–179. DOI: https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-2-173-179.
  13. Олешко А. А., Ровнягін О. В., Годз В. Р. Удосконалення дистанційного навчання у вищій освіті в умовах пандемічних обмежень. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 1. DOI: 10.32702/2307-2156-2021.1.3.
  14. Сейдаметова З., Сєйтвелієва С., Темненко В. Системи онлайнового навчання: класифікація, компоненти, успішні проекти. Інформаційні технології в освіті. 2012. № 13. С. 69–76. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000345.
  15. Сеник В. В., Зачек О. І. Методологія дослідження впливу інформаційно-комунікаційних систем на удосконалення технологій дистанційного навчання. Науковий вісник НЛТУ України. 2024. Т. 34. № 1. С. 61–66. DOI: https://doi.org/10.36930/40340109.
  16. Сеник В. В., Магеровська Т. В., Магеровський Д. В. Особливості застосування систем дистанційного навчання у формуванні компетентностей під час підготовки фахівців з інформаційних технологій. Вісник НЛТУ України. 2023. Т. 33. № 3. С. 77–82. DOI: https://doi.org/10.36930/40330311
  17. Смирнова-Трибульська Є. Комп’ютерне тестування в системі Moodle – зручний спосіб перевірки знань. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2007. № 9. С. 37–45. URL: file:///C:/Users/%D0%A1%D0%92%D0%92/Downloads/ kompyuterne-testuvannya-v-sistemi-moodle-zruchniy-sposib-perevirki-znan-1.pdf.
  18. Ткаченко Л. В., Хмельницька О. С. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Т. 3. № 75. С. 91–96. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.75-3.18.
  19. Трофименко В. І., Кудзіновська І. П., Шкварницька Т. Ю. Використання інформаційних технологій при навчанні математичних дисциплін. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 198. С. 185–189. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-198-185-189.
  20. Шиліна Н. Є. Дистанційне навчання в умовах пандемії: труднощі та переваги. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2021. Вип. 1 (134). С. 16–33. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2021-1-2.
  21. Шишкіна M. Перспективні технології розвитку систем електронного навчання. Інформаційні технології в освіті. 2011. № 10. С. 132–139. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000277.
  22. Ящук А., Коваленко Т., Зажарська Г., Кравчишина О., Червʼякова Н. Використання електронної навчальної платформи Moodle як ефективний спосіб реалізації дистанційної форми навчання у процесі професійної підготовки менеджерів. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2022. Т. 6. № 41. С. 564–571. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v6i41.251534.
  23. Valuisky V. N. Platforms of Distance Learning Support. The Analysis and the Compatibility. Journal of Multimedia Aided Education Research. 2005. Vol. 2, No. 1. P. 103–111.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2024.40.12230

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.