ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Анотація
Розкрито особливості формування емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи з огляду новозмін педагогічної освіти згідно з Концепцією «Нова українська школа» та професійним стандартом «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти». Зроблено огляд зарубіжних та українських наукових досліджень про особливості емоційного інтелекту як психолого-педагогічного явища та складової у професійній підготовці майбутнього педагога. Проведено дефініційний аналіз поняття «емоційний інтелект», розглянуто змістову та структурну характеристику емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи як важливої складової професійної компетентності педагога. Наведено організаційно-педагогічні умови формування емоційного інтелекту відповідно до особливостей формування емоційного інтелекту у професійно-особистісному розвитку майбутнього педагога: розвиток емоційного інтелекту впливає на професіоналізм діяльності та професіоналізм особистості майбутнього вчителя початкової школи, на сформованість педагогічної майстерності як показника професійного успіху; проекція освітнього середовища підготовки майбутнього вчителя початкової школи повинна передбачати емоційно позитивні впливи у системі компонентів – соціально-культурного, просторово-предметного, діяльнісного, ресурсного, інформаційно-комунікативного, аксіологічного; системні зміни в організації підготовки вчителів початкової школи щодо впровадження контенту емоційного інтелекту в компонентах педагогічного процесу для відповідних навчальних дисциплін із нормативного та вибіркового циклу, а також у межах неформальної освіти; концептуальне впровадження ідеї розвитку емоційного інтелекту як професійних умінь, що формуються в межах освітньо-професійної програми за спеціальністю 013 «Початкова освіта». Наведено рекомендації щодо реалізації організаційно-педагогічних умов у процес підготовки майбутніх педагогів задля покращення сформованості їхнього емоційного інтелекту.
Ключові слова: професійна підготовка вчителя початкової школи, емоційний інтелект, Нова українська школа, організаційно-педагогічні умови, емоційна компетентність.
Повний текст:
PDFПосилання
- Бадер В. Формування емоційної компетентності майбутніх вчителів початкової школи при вивченні лінгвістичних дисциплін. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2020. Вип. 3. С. 33– 39.
- Басюк Н. А., Вербівський Д. С. Емоційність як особистісний фактор формування емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкових класів. Специфіка фахової підготовки майбутніх учителів на засадах компетентнісного підходу: досвід, реалії, перспективи : матеріали Всеукр. з міжнар. участю наук.-практ. конф. (29 листопада 2022 року) / за заг. ред. І. Голубовської. Житомир, 2023. С. 148–152.
- Гоулман Д. Емоційний інтелект. / пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с.
- Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
- Котик Т. Емоційний інтелект учителів початкової школи. Гірська школа Українських Карпат. 2020. №23. С. 14–19.
- Костюк А. В. Емоційний інтелект та шляхи його розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2014. Вип. 2(1). С. 85–89.
- Москаленко Ю. М., Оліяр М. П. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх учитель початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 24. С. 89–94.
- Носенко. Е. Л. Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної свідомості. Вісник ДНУ. Серія: Педагогіка і психологія. 2012. Вип. 18. Т. 20. С. 116–122.
- Носенко Е., Коврига Н. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції. Київ : Вища школа. 2003. 159 с.
- Скорик Т. В., Міненок А. О. Емоційний інтелект як основа професійної успішності майбутнього вчителя початкових класів. Професійна успішність педагогічного працівника як основа менеджменту якості освітнього процесу : Матеріали IV Всеукр. пед. читань, присвяч. 80-річчю з дня народж. Лідії Кондрашової. Черкаси : ФОП Є. І. Гордієнко 2019. С. 317–320.
- Сухопара І. Зміст і структура емоційної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. праць. 2020. Вип. 2(22). С. 165–175.
- Стельмашук Ж. Чинники розвитку емоційного інтелекту у майбутніх вчителів початкової школи. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 12. С.220–226.
- Фурман В. В. Емоційний інтелект як метакомпетенція особистості. Педагогічна освіта : Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. № 27. С. 82–85.
- Фурман В. В. Розвиток емоційного інтелекту в професійному становленні студента [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/163/152
- Bar-On R. Emotional intelligence Inventory (EQ-i). Toronto; Canada : Multy-Health System, 1997.
- Mayer, J. D., & Salovey, P. What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional Intelligence: Educational implications (p. 3–31). New York : Basic Book, 1997.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12050
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.