ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Nataliya Yaremchuk, Yuliia Samardak

Анотація


Розкрито особливості формування емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи з огляду новозмін педагогічної освіти згідно з Концепцією «Нова українська школа» та професійним стандартом «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти». Зроблено огляд зарубіжних та українських наукових досліджень про особливості емоційного інтелекту як психолого-педагогічного явища та складової у професійній підготовці майбутнього педагога. Проведено дефініційний аналіз поняття «емоційний інтелект», розглянуто змістову та структурну характеристику емоційного інтелекту майбутніх учителів початкової школи як важливої складової професійної компетентності педагога. Наведено організаційно-педагогічні умови формування емоційного інтелекту відповідно до особливостей формування емоційного інтелекту у професійно-особистісному розвитку майбутнього педагога: розвиток емоційного інтелекту впливає на професіоналізм діяльності та професіоналізм особистості майбутнього вчителя початкової школи, на сформованість педагогічної майстерності як показника професійного успіху; проекція освітнього середовища підготовки майбутнього вчителя початкової школи повинна передбачати емоційно позитивні впливи у системі компонентів – соціально-культурного, просторово-предметного, діяльнісного, ресурсного, інформаційно-комунікативного, аксіологічного; системні зміни в організації підготовки вчителів початкової школи щодо впровадження контенту емоційного інтелекту в компонентах педагогічного процесу для відповідних навчальних дисциплін із нормативного та  вибіркового циклу, а також у межах неформальної освіти; концептуальне впровадження ідеї розвитку емоційного інтелекту як  професійних умінь, що формуються в межах освітньо-професійної програми за спеціальністю 013 «Початкова освіта». Наведено рекомендації щодо реалізації організаційно-педагогічних умов у процес підготовки майбутніх педагогів задля покращення сформованості їхнього емоційного інтелекту.

Ключові слова: професійна підготовка вчителя початкової школи, емоційний інтелект, Нова українська школа, організаційно-педагогічні умови, емоційна компетентність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бадер В. Формування емоційної компетентності майбутніх вчителів початкової школи при вивченні лінгвістичних дисциплін. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2020. Вип. 3. С. 33– 39.
  2. Басюк Н. А., Вербівський Д. С. Емоційність як особистісний фактор формування емоційного інтелекту майбутнього вчителя початкових класів. Специфіка фахової підготовки майбутніх учителів на засадах компетентнісного підходу: досвід, реалії, перспективи : матеріали Всеукр. з міжнар. участю наук.-практ. конф. (29 листопада 2022 року) / за заг. ред. І. Голубовської. Житомир, 2023. С. 148–152.
  3. Гоулман Д. Емоційний інтелект. / пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с.
  4. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
  5. Котик Т. Емоційний інтелект учителів початкової школи. Гірська школа Українських Карпат. 2020. №23. С. 14–19.
  6. Костюк А. В. Емоційний інтелект та шляхи його розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2014. Вип. 2(1). С. 85–89.
  7. Москаленко Ю. М., Оліяр М. П. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх учитель початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 24. С. 89–94.
  8. Носенко. Е. Л. Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної свідомості. Вісник ДНУ. Серія: Педагогіка і психологія. 2012. Вип. 18. Т. 20. С. 116–122.
  9. Носенко Е., Коврига Н. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції. Київ : Вища школа. 2003. 159 с.
  10. Скорик Т. В., Міненок А. О. Емоційний інтелект як основа професійної успішності майбутнього вчителя початкових класів. Професійна успішність педагогічного працівника як основа менеджменту якості освітнього процесу : Матеріали IV Всеукр. пед. читань, присвяч. 80-річчю з дня народж. Лідії Кондрашової. Черкаси : ФОП Є. І. Гордієнко 2019. С. 317–320.
  11. Сухопара І. Зміст і структура емоційної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. праць. 2020. Вип. 2(22). С. 165–175.
  12. Стельмашук Ж. Чинники розвитку емоційного інтелекту у майбутніх вчителів початкової школи. Інноватика у вихованні. 2020. Вип. 12. С.220–226.
  13. Фурман В. В. Емоційний інтелект як метакомпетенція особистості. Педагогічна освіта : Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. № 27. С. 82–85.
  14. Фурман В. В. Розвиток емоційного інтелекту в професійному становленні студента [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/163/152
  15. Bar-On R. Emotional intelligence Inventory (EQ-i). Toronto; Canada : Multy-Health System, 1997.
  16. Mayer, J. D., & Salovey, P. What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional Intelligence: Educational implications (p. 3–31). New York : Basic Book, 1997.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12050

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.