ПРΟФЕСІЙНА ПІДГΟТΟВКА ВЧИТЕЛІВ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ

Liubov Nos, Yuliana Tkachuk

Анотація


Досліджено систему професійної підготовки вчителів у Великій Британії з урахуванням її основних аспектів та змін, що відбулися впродовж останніх десятиліть. Проаналізовано ключові реформи, які сприяли сучасному становленню цієї системи. Проаналізовано роль університетів, коледжів та інших закладів освіти у процесі формування професійних компетентностей учителів. Особливу увагу приділено програмам підготовки вчителів, їх структурі, змісту та методиці.

Наголошено, що у системі підготовки вчителів важливою складовою є педагогічна практика, яка чітко структурована. До її організації залучено викладачів Університету та працівників школи. Висвітлено роль менторів та взаємодію студентів з досвідченими педагогами у процесі проходження практики. Розглянуто головні аспекти професійної підготовки вчителів, такі як  орієнтація на розвиток професійних компетентностей та використання інноваційних підходів у процесі навчання.

Досліджено фактори, що впливають на якість підготовки вчителів, зокрема, зміст навчальної програми, роль технологій у освітньому процесі, шкільне середовище та процес професійної адаптації молодих учителів. Зазначено, що для вчителів-початківців у школі розробляють індивідуальну програму. Описано підхід до оцінювання вчителів-стажерів та їхньої підготовки до роботи. Охарактеризовано структуру післядипломної освіти, яка сприяє вдосконаленню професійної компетентності вчителів.

На основі аналізу останніх досліджень зроблено висновки про те, що система підготовки вчителів у Великій Британії характеризується інноваційними методами та використанням нових і гнучких технологій, які вносять різноманітність і диференціацію в освітній процес. Продемонстровано важливість реформування професійної підготовки вчителів у контексті змін у сучасній освітній парадигмі. Результати дослідження сприяють більш глибокому розумінню британського досвіду підготовки вчителів та можуть бути корисними для вдосконалення системи професійної підготовки педагогів у вищій педагогічній школі України.

Ключові слова: Велика Британія, вчителі, професійна підготовка, освітній процес, заклад вищої освіти, педагогічна практика, професійна діяльність.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бігун О. М. Педагогічна підготовка вчителя в коледжах Великої Британії та України: порівняльний аспект : зб. наук. праць «Педагогічні науки». № 88. 2019. С. 92–98. URL : https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-88-15
  2. Деркач Ю., Лавро О. Професійна підготовка вчителів початкових класів Великобританії. Молодий вчений. 2021. № 6 (94). С. 159–162. URL : https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-6-94-32
  3. Нос Л. С. Основні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців педагогічної освіти: український та зарубіжний досвід. Pre-school education in the context of new ukrainian school’s objectives : joint monograph. Ed. by Prof. Valentyna Kushnir. Hameln : InterGING, 2020. 260 с. С. 163–179.
  4. Нос Л. С. Педагогічна практика у системі професійної підготовки майбутніх вчителів: канадський та британський досвід. Наук. вісн. Мукачівського держ. ун-ту. Серія «Педагогіка та психологія». 2019. Вип. 1 (9). С. 204–207.
  5. Огієнко О. Професійна підготовка вчителів у Великій Британії, Франції, Канаді і США: подібне та відмінне. Вища освіта України. 2016. С. 362–389. URL : http://hdl.handle.net/20.500.12424/1170869
  6. Орос І. Законодавче забезпечення освіти дорослих в Україні та Великій Британії у ХХ ст. : зб. наук. праць Уманськ. держ. пед. ун. 2019. № 2. С. 90–95. URL : https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2019.168403
  7. Програма шкільного наставництва в Україні. URL : https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/programa_shkilnogo_nastavnyctva_v_ukrayini.pdf
  8. Семенець-Орлова І. Великобританія: нові вчителі для нового суспільства. URL : http://education-ua.org/ua/porivnyalna-pedagogika/460-velikobritaniya-novi-vchiteli-dlya-novogo-suspilstva
  9. Стрілець С. І. Інновації у вищій педагогічній освіті: теорія і практика : навч. посібник. 2-ге вид. доповн. і переробл. Чернігів : ФОП Лозовий В. М. 2015. С. 160. URL : erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/1885
  10. Толочик А. І. Сучасні тенденції підготовки вчителів у Великобританії. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. Вип. 1.33. 2011. С. 128–131. URL : http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/31_2.pdf
  11. Хижняк О. Використання позитивного досвіду Великобританії у підготовці майбутніх вчителів в Україні. Studies in Comparative Education. 2013. URL : https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18689
  12. Яцишин Н. П. Професійно-педагогічна підготовка вчителів у Великій Британії (90-ті роки ХХ століття) : автореф. дис ... канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 1998. 17 с.
  13. Education Reform Act. 1988. URL : http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1988/40/contents




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12043

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.