ЧЕРЕЗ ПРОФЕСІЙНУ РЕФЛЕКСІЮ – ДО ПРОФЕСІЙНОЇ КРЕАТИВНОСТІ У ПІДГОТОВЦІ ПЕДАГОГА

Olha Misechko

Анотація


Зосереджено увагу на дослідженні зв’язку між рефлексійним мисленням та креативністю у професійно-педагогічній діяльності на етапі підготовки майбутніх учителів у вищій школі. Простежено імплементацію цього зв’язку у формуванні стійкої потреби майбутнього педагога в цілеспрямованому самоаналізі позитивних і негативних аспектів досягнутих результатів, оцінюванні сильних і слабких сторін своєї позиції, формулюванні висновків і нових концептуальних ідей, зміни критеріїв пошуку, що загалом могло б привести до отримання нових результатів. Обґрунтовано думку, що з часу своєї появи в науково-педагогічному обігу поняття рефлексійного мислення спрямовується на підвищення креативного потенціалу людини, стимулює самооцінювання, роздуми з приводу виконаних дій, їх позитивних і негативних результатів, причин тих чи інших наслідків і спонукає до пошуку нестандартних способів вирішення проблеми задля особистого професійного розвитку та вдосконалення. Аналізовано відому на Заході модель рефлексійного підходу в процесі професійної освіти вчителя М. Уоллеса з точки зору того, як вона мотивує до педагогічної креативності. Зазначено, що вітчизняні вчені дещо ширше тлумачать поняття педагогічного професіоналізму і більшого значення надають ролі педагога як рефлексуючого дослідника, яка стимулює креативність у професійній діяльності. Розглянуто можливості теорії особистісних конструктів американського психолога Дж. Келлі у побудові дихотомічних оціночних суджень для інтерпретації дійсності, формулювання свого ставлення до неї і її подальшого модифікування в напрямі досягнення нового результату і створення нової, удосконаленої дійсності. Рекомендовано деякі цільові завдання і відповідні їм прийоми організації пізнавальної діяльності майбутніх педагогів, які, будучи проявом рефлексійного мислення, паралельно сприятимуть розвиткові здатності до креативної професійної діяльності.

Ключові слова: рефлексійне мислення, креативність, підготовка вчителя, модель рефлексійного підходу Уоллеса, теорія особистісних конструктів Келлі.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бігич О. Б.. Методична освіта майбутнього вчителя іноземної мови початкової школи. Київ: Вид. центр КНЛУ, 278 с.
  2. Гузій Н. В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти. Київ: НПУ ім. М. П.Драгоманова, 2004 243 с.
  3. Дикань В. С. Рефлексивний підхід у теорії і практиці підготовки майбутніх педагогів в університетах США (педагогічний аспект): Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. К.: Національний аграрний ун-т, 1999. 20с.
  4. Желанова В. В. Теорія і технологія контекстного навчання майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. д-ра пед. наук : 13.00.04. Луганськ, 2014. 46 с.
  5. Козирєва З. Рефлективний – Рефлексивний – Рефлексійний. Культура слова. 2016 № 84. С. 216-218.
  6. Марусинець М. М. Система формування професійної рефлексії майбутніх учителів початкових класів : дис. д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2012. 456 с.
  7. Немченко С. Г. Теоретичні і методичні засади підготовки менеджерів освіти до рефлексивного управління : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Харків : Українська інженерно-педагогічна академія. 38 с.
  8. Словник української мови : в 11 тт. АН УРСР. Інститут мовознавства (за ред. І. К. Білодіда). Київ: Наукова думка, 1970-1980. Т. 8.
  9. Трубіцина О. М. Підготовка майбутніх учителів до рефлексивного управління процесом навчання учнів іноземної мови : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса : Південноукраїнський державний пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського, 2002. 20 с.
  10. Шаповалова Л. В. Музика як аналог особистості: до проблеми рефлексійної свідомості : дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ : Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2008.
  11. Boud D., Keogh R., & Walker D. Reflection: Turning Experience into Learning. London: Kogan Page, 1985. 170 р.
  12. Calderhead J. & Gates P. (eds.). Conceptualizing reflection in teacher development. London : Routledge, Falmer Press, 1993. 172 p.
  13. Catalana,S. M. Indicators of Impactful Reflection in Pre-Service Teachers: A Case for Creativity, Honesty and Unfamiliar Experiences, International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning: 2020. Vol. 14, No. 1. Art. 14.
    Available at : https://doi.org/.10.20429/ijsotl.20.20.140114
  14. Dewey J. How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, MA : D. C. Heath & Co Publishers, 1933. 228 p.
  15. Hao N., Ku Y., Liu M., Hu Y. et al. Reflection enhances creativity: Beneficial effects of idea evaluation on idea generation. Brain Cognition, 2016/ №. 103.Р. 30–37.
  16. Houtz J. C., & Krug D. Assessment of creativity: Resolving a mid-life crisis. Educational Psychology Review, 1995. №. 7(3). Р. 269–300. https://d.oi.org/10.1007/BF02213374
  17. Jay J. K. & Johnson K. L. Capturing complexity: a typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 2002. №. 18, Р. 73–85. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00051-8
  18. Kelly, G. A. The psychology of personal constructs: a theory of personality, 2 vols. New York : W. W. Norton & Co. Inc., 1955. Vol. 2.
  19. Salmon P. Psychology in the classroom: Reconstructing teachers and learners. London : Cassell, 1995. 98 p.
  20. Schön D. A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. London : Temple Smith, 1983. 374 p.
  21. Treffinger D.J.; Isaksen S.G. & Firestein R.L. Theoretical perspectives on creative learning and its facilitation. Journal of Creative Behaviour, 1983. № 17. Р. 9-17.
  22. Wallace M. J. Training Foreign Language Teachers. A reflective approach. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. 180 p.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12042

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.