ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ПІДХОДУ КОНТРОЛЬНО-ОЦІНЮВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ НУШ

Nataliia Kravchenko, Anna Voytovych

Анотація


Висвітлено психолого-педагогічні аспекти контрольно-оцінювальної діяльно-сті вчителя початкових класів через призму формувального підходу, який стає домінантним в умовах НУШ. Обґрунтовано основний зміст понять контролю, оцінки, навчальних досягнень. Оцінка є стимулом до навчання, домінуючи у початкових класах у вигляді вмотивованого оцінювального судження. Окреслено значення основних функцій та принципів формувального оцінювання. Наголошено на вікові психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку та формування у них основних новоутворень, так званих метакогнітивних навичок, які проявляються через рефлексію, самооцінку, взаємооцінку. Описано застосування вчителем розгорнених оцінювальних суджень у навчанні першокласників з метою встановлення позитивного зворотного зв’язку.

Наголошено на необхідності розуміння вчителями того, що об’єктивність, неупередженість оцінки, позитивний зворотний зв’язок, самооцінювання та взаємооцінювання навчальної діяльності є важливими інструментами, які ґрунтуються на педагогіці партнерства, що є одним із головних напрямів модернізації початкової освіти. Обґрунтовано поєднання щоденного контролю із самооцінюванням, застосування вербальної оцінки у формі вмотивованих педагогічних суджень, що є позитивним психологічним аспектом впровадження формувального оцінювання.

Виділено ключову компетентність – уміння вчитися, яка ґрунтується на розвитку особистісних надбань учнів початкових класів. З цією метою зроблено аналіз основних етапів алгоритму діяльності вчителя під час застосування формувального підходу, як процесу такої контрольно-оцінювальної діяльності, яка б сприяла, насамперед, розвитку та становлення особистості учня. В алгоритмі визначення навчальних цілей виокремлено доцільність застосування принципу SMART, позитивного зворотного зв’язку, розкрито значення рефлексії як чинника формування сомооцінки та взаємооцінки учнів початкової школи. Наголошено на створенні «ситуації успіху» в контрольно-оцінювальній діяльності вчителя початкових класів під час застосування формувального оцінювання.

Ключові слова: контроль, формувальне оцінювання, навчальні результати, особистісні надбання, самооцінювання, взаємооцінювання, оцінювальні судження, рефлексія, позитивний зворотний зв’язок, алгоритм діяльності.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Бібік Н. М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : Літера ЛТД, 2019. 208 с.
  2. Ващенко Л. С. Оцінювання навчальних досягнень у закладах загальної середньої освіти: погляд учасників освітнього процесу. Неперервна професійна освіта: теорія і практика : науково-метод. журнал. 2021. № 2 (67). С. 55-63, DOI 10.28925/1609-8595.2021.2.7
  3. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку : навч.-метод. посібник / авт. : Чеботарьова О. В., Трикоз С. В., Блеч Г. О., Гладченко І. В., Бобренко І. В., Королько Н. І., Дмитрієва І. В., Остапенко Л. І., Тарновська Л. І., Гломозда І. В., Чухліб О. А., Стрілець Л. В. Київ : ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. 88 с.
  4. Ларіонова Н. Б., Стрельцова Н. М. Формувальне оцінювання в освітньому процесі початкової школи : навч.-метод. посібник. 2-е вид., переробл. і доповн. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 83 с.
  5. Наказ МОН від 13.07.2021 № 813 «Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1–4-х класів закладів загальної середньої освіти». https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0813729-21#Text (дата звернення: 15.06.2023).
  6. Онопрієнко О. В. Нова українська школа: інноваційна система оцінювання результатів навчання учнів початкової школи : навч.-метод. посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2021. 208 с.
  7. Підгорна О., Береговська Т. Що таке формувальне оцінювання, чому воно потрібне учням і які основні виклики. Reform Support Team. 2021. URL: https://mulchytsi.varashosvita.rv.ua/2021/09/06/strong-shcho-take-formuvalne-otsiniuvannia-chomu-vono-potribne-uchniam-i-iaki-osnovni-vyklyky-strong/
  8. Полякова О. В. Особливості оцінювання навчальних досягнень першокласників. 2016. URL: https://www.slideshare.net/ippo-kubg/ss-65455548 (дата звернення: 21.08.2023)
  9. Полякова О. В. Реалізація компетентнісного підходу в оцінювальній діяльності вчителя початкових класів. Рідна школа. 2013. № 11. С. 69-72
  10. Постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 21.09.2023).
  11. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ. 2012. 504 с.
  12. Савченко О. Я. Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи і учнів. Всеукраїнський науково-практичний журнал «Директор школи, ліцею, гімназії». 2018. Т. 19. № 2. С. 4–10.
  13. Юрченко О. Словник НУШ: Оцінювання в початковій школі. URL: https://osvitoria.media/experience/slovnyk-nush-otsinyuvannya-v-pochatkovij-shkoli/ (дата звернення: 14.09.2023)




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12036

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.