ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ БЕЗПЕКОВИХ ДИСЦИПЛІН У КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ

Yaroslav Haladzhun, Ihor Muts, Roman Petryshyn, Zinoviy Yaremko

Анотація


Пандемія COVID–19 та відкритий воєнний напад росії у 2022 році на Україну прискорили процес цифровізації освітнього процесу, зокрема зумовили перехід на повністю дистанційне навчання і відкрили реальну картину готовності учасників освітнього процесу до нових викликів. Цей досвід роботи є унікальним і потребує як розкриття особливостей вивчення окремих дисциплін, так і узагальнення дидактичних характеристик дистанційного/змішаного навчання.

За результатами двох соціологічних опитувань студентів у кінці першого семестру 2020/2021 та 2022/2023 навчальних років виявлено особливості дистанційного/змішаного навчання та їхній вплив на здоров’я/самопочуття студентів. Студенти використовували для дистанційного навчання настільні комп’ютери, ноутбуки, планшети та смартфони й підтвердили комфортність їхнього використання. Важливим моментом під час дистанційного навчання був доступ до мережі Інтернет та її якість. Складність сприймання інформації та виконання практичних завдань під час дистанційних занять також вимагала певного періоду пристосування до нових умов навчання. Відмічено, що значна тривалість роботи за екранними пристроями та часто неналежно обладнане навчальне місце негативно впливали на самопочуття студентів. Результати опитування виявили певні проблеми у студентів із руховою активністю та тривалістю сну, зумовлені кількагодинним використанням ґаджетів. Оцінено появу певних реакцій організму на стрес у кризових ситуаціях.

Показано, що вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності та охорона праці» сприяло студентам у адаптуванні до змінених умов навчання. Обґрунтовано, що вдосконалення підходів до дистанційного/змішаного навчання є актуальним у контексті подальшої цифровізації освіти і їхнього використання для підвищення ефективності освітнього процесу в умовах аудиторного навчання в післявоєнний час.

Ключові слова: адаптація, безпека навчального процесу, дистанційне навчання, змішане навчання,  кризова ситуація, оцінювання.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Jiang M. The reason Zoom calls drain your energy. BBC. URL : https://www.bbc.com/worklife/article/20200421-why-zoom-video-chats-are-so-exhausting
  2. Laufer M., Leiser A., Deacon B., et al. Digital higher education: a divider or bridge builder? Leadership perspectives on edtech in a COVID-19 reality. Int. J. Educ. Technol. High. Educ. 2021. Vol. 18, № 51. DOI : https://doi.org/10.1186/s41239-021-00287-6
  3. National Health Service England. Exercise guidelines. URL : https://www.nhs.uk/live-well/exercise/exercise-guidelines/ (дата звернення: 10.09.2023).
  4. Ralph N. Perspectives: COVID-19, and the future of higher education. Bay View Analytics. URL : https://www.bayviewanalytics.com/research_brief/covid-19_and_the_future_of_higher_education.html
  5. Schoenenberg K., Raake A., Koeppe J. Why are you so slow? – Misattribution of transmission delay to attributes of the conversation partner at the far-end. Int. J. Hum. Comput. 2014. Vol. 72, № 5. P. 477–487. DOI : https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2014.02.004
  6. Student digital experience insights survey 2020/21: UK higher education findings. Jisk. URL : https://beta.jisc.ac.uk/reports/student-digital-experience-insights-survey-2020-21-uk-higher-education-findings (дата звернення: 10.09.2023).
  7. Перепелиця Т. «Дистанційка» та війна: як досвід пандемії допоможе українській освіті? Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва. URL : https://dif.org.ua/article/distance-learning
  8. Центр громадського здоров’я МОЗ України. П’ять порад для здорового сну. URL : https://www.phc.org.ua/news/pyat-porad-dlya-zdorovogo-snu (дата звернення: 10.09.2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12031

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.