СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТОК ДОМАШНЬОЇ ОСВІТИ В ПОЛЬЩІ

Iryna Myshchyshyn

Анотація


Вивчення досвіду домашньої освіти в Польщі зумовлене потребою його наукового аналізу з перспективою подальшої імплементації цінних надбань в освітню практику України, де зацікавлення цією формою навчання з різних причин стрімко зростає. Польські умови розвитку домашньої освіти більшою мірою відповідали ситуаціям країн, у яких домашня освіта не користувалася прихильністю. Тому становлення домашньої освіти в Польщі відбувалося в умовах трансформації суспільного ставлення щодо неї: від несприймання, яке характерне для країн з певною монополією державної школи, до широкого толерування, зумовленого демократизацією суспільства, утвердженням громадянських цінностей та світоглядною місією католицької церкви. Позитивну роль католицької церкви відображено у відстоюванні пріоритетного права і відповідальності батьків, а не держави у справі виховання дітей. Своєрідну лібералізацію освітнього права щодо домашнього навчання можна вважати показником революційних перетворень у його суспільному сприйнятті. Кількісні показники залученості учнів у домашню освіту демонструють значне зацікавлення нею не лише в умовах пандемії, а й після нормалізації ситуації. Задля ефективного існування домашньої освіти створено широку мережу інституцій, фондів і ресурсів, які надають предметну, педагогічну, методичну допомогу батькам і учням. Найбільше дискусій у процесі організації домашнього навчання викликають питання, пов’язані з обов’язком складання учнями щорічних класифікаційних іспитів. Домашнє навчання задовольняє вимоги сучасного попиту на освітні послуги у вимірі дистанційного характеру, мобільності, формування індивідуальної освітньої траєкторії, а також значною мірою сприяє формуванню цифрових компетентностей, оскільки його характер найповніше спонукає учнів до самоосвіти. Переосмислення польського досвіду може стати вагомою підставою для його творчого використання у вітчизняній освітній практиці.

Ключові слова: домашня освіта, домашня освіта в Польщі, хоумскулінг, освітнє право Польщі, класифікаційний іспит.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Bajda J. Review. Edukacja domowa. Teoria i praktyka, red. M. i P. Zakrzewscy. Warszawa, 2009. Roczniki nauk o rodzinie. 3(58): 2011. S. 318–321.
  2. Budajczak M. Edukacja domowa. Gdańsk, 2004.
  3. Edukacja domowa w praktyce. Poradnik dla rodziców. Centrum nauczania domowego.
  4. Giercarz-Borkowska M. Warunki praktykowania edukacji domowej w Polsce [Conditions for the practice of homeschooling in Poland]. Kultura–Społeczeństwo–Edukacja. Nr 2(20). Poznań, 2021. S. 231–239.
  5. Jarmuła A. Utopia a edukacja domowa. Utopia a edukacja. tom IV. red. R. Włodarczyk. Wrocław, 2020.
  6. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
  7. Minczanowska A. Homeschooling po polsku, czyli kilka refleksji o stanie edukacji domowej w Polsce. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce (Vol. 13, No. 4 (2018). S. 129–140.
  8. Strefa edukacji. http://surl.li/gbvjp (дата звернення: 03.04.2023).
  9. Strona główna – Fundacja Edukacji Domowej (domowa.edu.pl).
  10. Suchecka J. Szkoła w domu ma coraz więcej uczniów. “Gazeta Wyborcza” 10 stycznia. 2018. http://surl.li/gbvjy (дата звернення: 04.04.2023).
  11. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Dziennik Ustaw. № 95.
  12. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe.
  13. Ustawa z dnia 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, DzU z 2021 r. poz. 762.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11862

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.