ПРОВІДНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЛОГОПЕДІЇ В УКРАЇНІ ВПРОДОВЖ 1950–1991 РР.: ТЕОРЕТИЧНИЙ І ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ

Nadia Kindrachuk, Tetiana Potapchuk

Анотація


Проведено історико-педагогічний аналіз провідних тенденцій розвитку логопедії в Україні впродовж 1950–1991 рр. Проаналізовано науковий доробок вітчизняних учених, присвячений вивченню теоретичної та методологічної основ корекції порушень мовлення. Визначено основні продуктивні ідеї та прогресивні здобутки науковців у цій царині знань. Охарактеризовано різноманітність тогочасних суспільно-політичних, соціально-економічних і організаційно-педагогічних чинників, які впливали на умови дослідницької та практичної діяльності в області логопедії та обумовлювали особливості процесу її подальшого розвитку як окремої педагогічної галузі знань.

Застосовано аналітико-логічний, історико-системний методи та метод порівняльного аналізу отриманих даних, що дало змогу відобразити цілісну картину розвитку теоретичних засад логопедії в Україні в окреслений період. Під час проведення дослідження також було застосовано й інші наукові методи, зокрема, пояснення, пошуку, синтезу, зіставлення тощо.

Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в конкретизації та доповненні історико-педагогічних фактів, які характеризують основні закономірності і специфіку наукових пошуків українських учених, діяльність українських державних інституцій, які проводили наукові дослідження в галузі спеціальної освіти, зокрема логопедії. Введено до наукового обігу маловідомі архівні документи, пов’язані із розвитком теоретичних та практичних засад логопедії в УРСР. Аналіз процесу розвитку логопедії в Україні в зазначений період засвідчує, що власне її об’єкт, предмет і методи сформувались на ґрунті накопичення досвіду та досягнень медицини і педагогіки, що в кінцевому підсумку привело до цілісного виокремлення логопедії в окрему галузь знань.

Ключові слова: логопедія, теоретичні та практичні засади, вітчизняна наука, спеціальна освіта, корекція порушень мовлення, Україна.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (далі ЦДАВО України). Ф. 166. Оп. 15. Спр. 3677. Арк. 76–80.
  2. ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 4055. Арк. 19.
  3. ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 4056. Арк. 2.
  4. ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 8144. Арк. 124.
  5. ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 8908. Арк. 166.
  6. ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 8993. Арк. 33–35.
  7. ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 9319. Арк. 29–30.
  8. Ковальчук Ж. М. Реалізація відповідності наукової діяльності вітчизняних вчених в галузі спеціальної освіти директивам керівних органів УРСР у 1970–1991 рр. // Педагогічні науки: теорія історія, інноваційні технології. СумДПУ ім. А. С. Макаренка. № 1 (95). 2020. С. 138–149.
  9. Козинець О. В., Лех К. В. Історія української логопедії в персоналіях: Раїса Авер’янівна Юрова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. Вип. 41. 2021. С. 48–54.
  10. Линдіна Є. Ю. Внесок науково-педагогічної спадщини Є. Ф. Соботович у розвиток вітчизняної логопедії : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 295 с.
  11. Мамічева О., Липа В. Корекційна освіта: досягнення та перспективи // Рідна школа. Вип. 3. Київ, 2014. С. 56–61.
  12. Потапенко О. М. Курсова підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації логопедичних кадрів в Україні У 80-ті роки ХХ століття // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. Вип. 19 (1). Кам’янець-Подільський, 2010. С. 399–406.
  13. Про стан і заходи по подальшому поліпшенню логопедичної допомоги дітям в Українській РСР. (1979) / Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти УРСР. № 6. С. 10–13.
  14. Шеремет М. К., Потапенко О. М. (2009). Стан системи підготовки логопедів у вищих навчальних закладах України (80-ті роки ХХ століття) // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : соціально-педагогічна. Вип. 12. Кам’янець-Подільський, 2009. С. 362–367.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11858

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.