ПРОВІДНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЛОГОПЕДІЇ В УКРАЇНІ ВПРОДОВЖ 1950–1991 РР.: ТЕОРЕТИЧНИЙ І ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТИ
Анотація
Проведено історико-педагогічний аналіз провідних тенденцій розвитку логопедії в Україні впродовж 1950–1991 рр. Проаналізовано науковий доробок вітчизняних учених, присвячений вивченню теоретичної та методологічної основ корекції порушень мовлення. Визначено основні продуктивні ідеї та прогресивні здобутки науковців у цій царині знань. Охарактеризовано різноманітність тогочасних суспільно-політичних, соціально-економічних і організаційно-педагогічних чинників, які впливали на умови дослідницької та практичної діяльності в області логопедії та обумовлювали особливості процесу її подальшого розвитку як окремої педагогічної галузі знань.
Застосовано аналітико-логічний, історико-системний методи та метод порівняльного аналізу отриманих даних, що дало змогу відобразити цілісну картину розвитку теоретичних засад логопедії в Україні в окреслений період. Під час проведення дослідження також було застосовано й інші наукові методи, зокрема, пояснення, пошуку, синтезу, зіставлення тощо.
Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в конкретизації та доповненні історико-педагогічних фактів, які характеризують основні закономірності і специфіку наукових пошуків українських учених, діяльність українських державних інституцій, які проводили наукові дослідження в галузі спеціальної освіти, зокрема логопедії. Введено до наукового обігу маловідомі архівні документи, пов’язані із розвитком теоретичних та практичних засад логопедії в УРСР. Аналіз процесу розвитку логопедії в Україні в зазначений період засвідчує, що власне її об’єкт, предмет і методи сформувались на ґрунті накопичення досвіду та досягнень медицини і педагогіки, що в кінцевому підсумку привело до цілісного виокремлення логопедії в окрему галузь знань.
Ключові слова: логопедія, теоретичні та практичні засади, вітчизняна наука, спеціальна освіта, корекція порушень мовлення, Україна.
Повний текст:
PDFПосилання
- Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (далі ЦДАВО України). Ф. 166. Оп. 15. Спр. 3677. Арк. 76–80.
- ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 4055. Арк. 19.
- ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 4056. Арк. 2.
- ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 8144. Арк. 124.
- ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 8908. Арк. 166.
- ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 8993. Арк. 33–35.
- ЦДАВОВ України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 9319. Арк. 29–30.
- Ковальчук Ж. М. Реалізація відповідності наукової діяльності вітчизняних вчених в галузі спеціальної освіти директивам керівних органів УРСР у 1970–1991 рр. // Педагогічні науки: теорія історія, інноваційні технології. СумДПУ ім. А. С. Макаренка. № 1 (95). 2020. С. 138–149.
- Козинець О. В., Лех К. В. Історія української логопедії в персоналіях: Раїса Авер’янівна Юрова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. Вип. 41. 2021. С. 48–54.
- Линдіна Є. Ю. Внесок науково-педагогічної спадщини Є. Ф. Соботович у розвиток вітчизняної логопедії : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 295 с.
- Мамічева О., Липа В. Корекційна освіта: досягнення та перспективи // Рідна школа. Вип. 3. Київ, 2014. С. 56–61.
- Потапенко О. М. Курсова підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації логопедичних кадрів в Україні У 80-ті роки ХХ століття // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. Вип. 19 (1). Кам’янець-Подільський, 2010. С. 399–406.
- Про стан і заходи по подальшому поліпшенню логопедичної допомоги дітям в Українській РСР. (1979) / Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти УРСР. № 6. С. 10–13.
- Шеремет М. К., Потапенко О. М. (2009). Стан системи підготовки логопедів у вищих навчальних закладах України (80-ті роки ХХ століття) // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : соціально-педагогічна. Вип. 12. Кам’янець-Подільський, 2009. С. 362–367.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11858
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.