КОНЦЕПТ LIFECOMP: РЕСУРС УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Olena Halian

Анотація


Окреслено актуальність дослідження компетентностей керівника в системі дошкільної освіти з огляду на його індивідуальний досвід розв’язання завдань діяльності та здатності, які забезпечують соціально-контекстну площину взаємодії з колегами, батьками вихованців, громадськістю. Аргументовано, що компетентності керівника онтологічно відповідають професійним функціям водночас мають доповнюватися вимогами взаємодії в системі «людина–людина». Засвідчено значущість поєднання, взаємодоповнення в діяльності керівника здатностей забезпечити функціонування закладу дошкільної освіти та його соціально-емоційних і метакогнітивних компетентностей. Йдеться про розвиток керівником свого потенціалу, саморегулювання власних емоцій, думок та поведінки, долання викликів діяльності та взаємодії, прояв його професійної та особистісної суб’єктності, що відповідає LifeComp Європейської рамки ключових компетентностей. Визнано, що життєві компетентності здатні підвищити резильєнтність та стати ресурсом в реалізації керівником професійних функцій. Такий висновок зроблено з урахуванням часткової суголосності LifeComp з аспектами прояву стилю управління. Близькість змістових елементів особистісної/соціальної сфери життєвих компетентностей та особистісного/ситуаційного аспекту стилю управління вказує на подібність гносеологічних установок, у семантиці яких постає здатність керівника організовувати співдію з іншими з урахуванням смисло-ціннісного контексту спільної діяльності. Подібні результати стосуються зіставлення LifeComp та компетентностей Професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти». Акцентовано на необхідності підвищення продуктивності самоздійснення керівника через знаннєвий, рефлексивний, емоційний, регулятивний, комунікативний, інтерактивний та ціннісний компоненти досвіду.

Ключові слова: управління, дошкільна освіта, керівник, життєві компетентності (LifeComp), професійні компетентності, особистісно-професійне зростання.


Повний текст:

PDF

Посилання


  1. Галян О. Аналіз педагогічної реальності в контексті гуманітарного знання та пізнання. Актуальні проблеми педагогічної освіти: реалії, нові ідеї та перспективи: тези IV міжнародної науково-практичної конференції (5–6.05.2022). Львів: Сполом, 2022. С. 51–54.
  2. Громовий В. Змінюємо старе управлінське мислення на нове управлінське мислення. Практика управління закладом освіти. 2022. № 12. URL: https://edirshkoly.expertus.com.ua/10002779
  3. Косенчук О., Стягунова О. Імплементація професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти». Дошкільне виховання. 2023. № 3. С. 7–9.
  4. Локшина О. Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 21–30.
  5. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти / керівн. авт. кол. Н. Гузій. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. 516 с.
  6. Чижевський Б. Компетентнісний підхід в управлінні освітою в умовах децентралізації. Реалізація компетентнісно орієнтованого навчання в освіті: теоретичний і практичний аспекти: зб. матер. Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 4 листопада 2019 р.) Київ: Педагогічна думка, 2019. С. 359–363.
  7. Allport G. W. The Nature of Personality: Selected Papers. Westport, CN : Greenwood Press, 1975.
  8. Caena F. Developing a European Framework for the Personal, Social & Learning to Learn Key Competence (LifEComp). Punie Y. (ed). Literature Review & Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. DOI:10.2760/172528, JRC117987.
  9. Sala A., Herrero Rámila C. LifeComp into Action: Teaching life skills in the classroom and beyond. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2022. DOI:10.2760/201230, JRC130003
  10. Smilgienė J., Gumuliaskienė A., Pivorytė R. Learning in an Organization as a Strategy of the Implementation of Education Policy in Preschool Education Institution. Social Welfare: Interdisciplinary Approach. 2016. № 2. p. 88. 10.21277/sw.v2i6.261.
  11. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels, Belgium, 2015. 32 р.




DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11853

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.