СУСПІЛЬНО-ІСТОРИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ В ПЕРІОД КІНЦЯ XVI – ПОЧАТКУ XVII СТ.
Анотація
Охарактеризовано суспільно-історичні умови, в яких відбувалося становленя і формування української школи в період XVI – початку XVII ст. Зосереджено увагу на західноєвропейському Відродженні та Реформації, простежено впливи цих епох на формування української освітньої моделі в окреслений часовий період. Важливим історичним чинником, що обумовив входження етнічно українських територій у європейський контекст, була Люблінська унія 1569 р. Унаслідок унії більшість українських земель опинилась у складі Речі Посполитої, тим самим підпали під силу дії західної культури. Українська освітa на початкових етапах окресленого періоду не володіла відповідними засобами, які б надавали змогу вести рівноправний діалог з опонентом, інтелектуальна культура якого впродовж століть удосконалювалася у колегіумах та університетах. Вітчизняна освіта володіла засобами, успадкованими від попередньої греко-візантійської традиції, які відіграли позитивну роль транслятора попереднього освітнього і наукового досвіду в межах ХІ–ХV ст., однак на початку XVI ст. були недостатніми і не відповідали актуальному часовому періоду. У зазначений час перед українською педагогікою чи не вперше гостро постало завдання організації власної національної школи, опертої на попередній історично-культурний досвід, і водночас такої, яка б відповідала суспільним запитам і кращим європейським зразкам. Саме у хронологічних межах кінця XVI – початку XVII ст. відбувається становлення вітчизняної школи як інституту й утверджується суспільний запит на цей інститут. Зроблено висновок, що українською педагогікою через переломлення крізь слов’янську культурну традицію та певною тривалістю у часі був обраний шлях розвитку, який відповідав існуючим суспільним запитам – шлях синтезу двох основних типів тогочасних культур – латинської та греко-слов’янської. Цей синтез втілювався в організацію і практику навчальних закладів, що розгорнули свою діяльність на українських землях у XVI–XVII, а далі – у XVIII ст. У такий спосіб було визначено вектор розвитку вітчизняної освіти у наступну часову епоху.
Ключові слова: суспільно-історичні умови, український культурно-освітній простір, греко-слов’янська освітня традиція, західноєвропейська освітня модель, навчальні заклади, школа, освіта, культура.Повний текст:
PDFПосилання
- Біднов В. Школа й освіта на Україні. Київ: Либідь, 1993.
- Вишенський І. Твори. Київ: Дніпро, 1996.
- Войтович Л. Історія Візантії. Вступ до візантиністики. Львів. Апріорі, 2011.
- Гайденко В., Смирнов Г. Западноевропейская наука в средние века. Москва: Наука, 1989.
- Голубинский Е. История русской церкви. Т. І. Период первый, Киевский или домонгольский. Первая половина тома. Москва: Ун. типография, 1901.
- Грушевський М. Культурно-національний рух на Україні в XVI–XVII віці. Київ; Львів, 1912.
- Днепров Э. Д. (ред.). Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР (С древнейших времен до конца XVII в.). Москва: Педагогика, 1989.
- Захара І. Академічна філософія України (XVII – І пол. XVIIІ ст.). Львів: Вид-во ЛНУ ім. І. Франка, 2000.
- Ісаєвич Я. Загальна характеристика періодy: Українська культура ХІІІ – першої половини XV cт.: Історія української культури: у 5 т. Т. ІІ. Українська культура ХІІІ – першої половини XVІІ cт. Київ: Наук. думка, 2001.
- Ісаєвич Я. Початки кириличного друкарства. Історія української культури: у 5 т. Т. 2. Українська культура ХІІІ – першої половини XVIІ ст. Київ: Наук. думка, 2001.
- Ісаєвич Я. Українське книговидання: витоки, розвиток, проблеми. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2002.
- Кашуба М. В. (ред.). Філософія Відродження на Україні. Київ: Наукова думка, 1990.
- Кашуба М. В. (ред.). Проблема людини в українській філософії XVI–XVIІІ ст. Ін-т українознавства НАН України ім. І. Крип’якевича. Львів: Логос, 1998.
- Кочубей Т. Д. Українська педагогічна думка другої половини XVII–XVIII століття крізь призму вітчизняних досліджень. Умань: ФОП Жовтий О., 2012.
- Крип’якевич І. Історія України. Львів: Світ, 1990.
- Мицько І. З. Острозька слов’яно-греко-латинська академія (1576–1636). Київ: Наук. думка, 1990.
- Мишанич О. В. (ред.). Українська література XVII ст.: Синкретична писемність. Поезія. Драматургія. Белетристика. Київ: Наук. думка, 1987.
- Нічик В. М. Петро Могила у духовній історії України. Київ: Укр. центр духовної культури, 1997.
- Нічик В. М. (ред.). Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні (XVI – початок XVII ст.). Київ: Наук. думка, 1990.
- Паславський І. Розвиток філософської думки: Історія української культури: у 5 т. Т. 2. Українська культура XIII – першої половини XVII ст. Київ: Наук. думка, 2001. С. 775–788.
- Посохова Л. Ю. На перехресті культур, традицій, епох: православні колегіуми України наприкінці XVIІ – на початку XІХ ст. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2011.
- Стратій Я. М. Роль Острозького культурного центру в становленні і розвитку реформаційних та гуманістичних ідей: Історія філософії на Україні: у 3 т. Т. І. Філософія доби феодалізму. Київ: Наук. думка, 1997.
- Тітов Хв. Стара вища освіта в Київській Україні XVI – поч. ХІХ в. Київ: Друкарня Української Академії Наук, 1924.
- Харлампович К. Западнорусские православные школы XVI – и начала XVII века, отношение их к инославным, религиозное обучение в них и заслуги их в деле защиты православной веры и церкви. Казань, 1898.
- Хижняк З. І., Маньківський В. К. Історія Києво-Могилянської академії. Київ: Вид. дім «КМ Академія», 2008.
- Чижевський Д. Філософські твори: в 4 т. Т. 1. Нариси з історії філософії на Україні. Філософія Григорія Сковороди. Київ: Смолоскип, 2005.
- Шинкарук В. І. (ред.). Пам’ятки братських шкіл на Україні: кінець XVI – початок XVII ст.: тексти і дослідження. Київ: Наук. думка, 1988.
- Яковенко Н. Здобутки і втрати Люблінської унії. Київська старовина. 1993. № 3. С. 77–85.
- Ярошовець В. І. (ред.). Історія філософії: словник. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ: Знання України, 2012.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.38.11850
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.