РОЗВИТОК SOFT SKILLS ПЕДАГОГА: ТОЛЕРАНТНІСТЬ ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ ТА МИСЛЕННЯ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ
Анотація
На основі аналізу науково-педагогічних та нормативних джерел узагальнено, що поняття невизначеності розглядають у різному контексті та змістовій наповненості. Толерантність до невизначеності та мислення в умовах нестабільності, як частина “soft skillsˮ педагога, що разом з іншими лежить в основі його професійної ефективності, адаптації до життєвих ситуацій, залишається актуальною для дослідників. Виокремлено важливі для педагогічної діяльності властивості, які свідчать про толерантність до невизначеності: вміння опанувати собою і не впадати в тривалий стресовий стан, психофізична стійкість, антикрихкість; уміння опанувати емоції, контролювати чи регулювати свої емоційні стани; пізнавальні й когнітивні установки, що схвалюють, позитивно забарвлюють те, що є незрозумілим, багатозадачним, нелінійним, множинним; позитивне ставлення до ситуацій, у яких потрібно діяти, брати відповідальність, знаходити шляхи розв’язання. Про інтолерантність до невизначеності – різного роду негативні відчуття – дискомфорту, загрози, невпевненості, незахищеності, недовіри до себе і навколишніх; надання переваги когнітивним стратегіям спрощення ситуацій – стереотипізації, поляризації, поспішності рішень, пошуку способів делегувати відповідальність; потреба у категоризації; дихотомічність мислення, яка спонукає до автоматичного надання пріоритету своєму, знайомому, звичному.
Визначено й проаналізовано фактори, які є умовами та характеристиками нестабільності у професійній педагогічній діяльності: полісуб’єктність освітніх процесів; вертикальність структури педагогічної взаємодії; динаміка освітніх змін і освітніх процесів, яка особливо характерна для сучасного глобального освітнього простору; зовнішня детермінованість освіти ринковими та суспільними чинниками. За результатами емпіричного дослідження (діагностика інтолерантності Баднера) зʼясовано 1. Значну перевагу середнього рівня інтолерантності/толерантності респондентів виявлено щодо субшкал: “новизна проблемиˮ – 73,91 %; “складність проблемиˮ – 91,30; “невирішальність проблемиˮ – 84,05. 2. Толерантність, тобто низький рівень інтолерантності опитаних незначний: “невирішальність проблемиˮ 7,24 %; “складність проблемиˮ – 1,44; “новизна проблемиˮ – 2,8. 3. Щодо високого рівня інтолерантності, то виявлено, що він характерний для значної частини майбутніх педагогів лише за субшкалою “новизна проблемиˮ – 34,78 % – у респондентів спеціальності Дошкільна освіта та 17,39 % – спеціальності Початкова освіта. За субшкалою “складність проблемиˮ ці показники значно нижчі – 8,69 і 6,52 % відповідно, а за субшкалою “невирішальність проблемиˮ – 13,4 і 6,52 %. Отже, новизна проблеми є основним джерелом інтолерантності до невизначеності та мислення студентів в умовах стабільності.
Ключові слова: soft skills (м’які навички), педагогічна діяльність, професійна діяльність в умовах нестабільності, мислення в умовах нестабільності, толерантність до невизначеності.
Повний текст:
PDFПосилання
- Глазунова О. Г., Волошина Т. В., Корольчук В. І. Розвиток «soft skills» у майбутніх фахівців з інформаційних технологій: методи, засоби, індикатори оцінювання. Електронне наукове фахове видання: Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. C. 93–106. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s8
- Біляковська О. О. «Soft skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя // Prace naukowe Akademii im. J. Długoszawa Częstochowie. Rocznik polsko-ukrainski. Częstochowa. 2018. Т. XХ. S. 175–186.
- Європейський словник навичок та компетенцій. Режим доступу : http://disco-tools.eu/
- Коваль К. О. Розвиток ‘soft skills’ у студентів – один з важливих чинників працевлаштування // Вісник ВПІ. 2015. Вип. 2. С. 162–167.
- Кожушкіна Т. Л. Міжособистісна взаємодія як складова частина «soft skills» студентів педагогічного коледжу. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. 2018. Вип. 63. С. 77–81.
- Лю Чжизян. М’які компетентності у структурі підготовки майбутніх вчителів // Вісник національного університету “Чернігівський колегіумˮ імені Т. Г. Шевченка. Сер. : Педагогічні науки / Нац. ун-т “Чернігів. колегіумˮ ім. Т. Г. Шевченка ; [голов. ред. М. О. Носко]. Чернігів, 2020. Вип. 7 (163). С. 110–114.
- Наход С. А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи. 2018. № 63. С. 131–135.
- Семеног О. М., Попова О. А., Кондрицька О. І. Трансверсальні компетентності у вимірах партнерської взаємодії: викладач і здобувач вищої освіти // Академічні студії. Серія : Педагогіка. 2021. Вип. 3. Ч. 1. Режим доступу : – https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/11734/1/67-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-120-1-10-20211117.pdf
- Семиченко В., Артюшина К. Проблема невизначеності у теорії та практиці вищої школи // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць Київ : Національний авіаційний університет, 2019. Вип. 2(15). С. 141–152.
- Ткачук І. І., Сосновенко Н. В. Розвиток «М’які навички» у студентів коледжів. Професійна освіта. 2019. № 3 (84). С. 16–18.
- Budner S. Intolerance of ambiguity as a personality variable https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6494.1962.tb02303.x
- Welldone (2017). What is Soft Skills? What's the difference between Soft and Hard Skills? https://www.welldone.org.ua/shho-take-soft-skills-v-chomu-riznitsya-soft-i-hard-skills/.
- Norton R. W. (1975). Measurement of Ambiguity Tolerance // Journal of Personality Assessment, 39, 607–619. http://dx.doi.org/10.1207/s15327752jpa3906_11
- Transferable Skills. The University of Manchester Retrieved from https://www.careers.manchester.ac.uk/findjobs/skills.
- Transversal competences in education policy and practice. UNESCO Bangkok Office (Phase I): regional synthesis report. 2015. 71 p. https://bangkok.unesco.org/content/assessment-transversal-competencies-policy-and-practice-asiapacific-region.
DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2022.37.11658
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.